
UNPUBLISHED 
 

UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE FOURTH CIRCUIT 

 
 

No. 10-1136 
 

 
KIM TOMBLIN, 
 
   Plaintiff - Appellant, 
 
  v. 
 
WCHS-TV8, 
 
   Defendant - Appellee. 
 

 
 
Appeal from the United States District Court for the Southern 
District of West Virginia, at Huntington.  Robert C. Chambers, 
District Judge.  (3:08-cv-01294) 

 
 
Argued:  January 27, 2011   Decided:  May 11, 2011 

 
 
Before NIEMEYER, DAVIS, and KEENAN, Circuit Judges. 

 
 
Vacated and remanded by unpublished opinion.  Judge Niemeyer 
wrote the majority opinion, in which Judge Keenan joined.  Judge 
Davis wrote a dissenting opinion. 

 
 
ARGUED:  Jay Carter Love, Sr., JAY LOVE LAW OFFICE, Huntington, 
West Virginia, for Appellant.  Richard M. Goehler, FROST BROWN 
TODD, LLC, Cincinnati, Ohio, for Appellee.  ON BRIEF:  Patricia 
A. Foster, FROST BROWN TODD, LLC, Cincinnati, Ohio; Jared M. 
Tully, FROST BROWN TODD, LLC, Charleston, West Virginia, for 
Appellee.

 
 
Unpublished opinions are not binding precedent in this circuit. 
  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 1 of 47



2 
 

NIEMEYER, Circuit Judge: 

 After WCHS-TV8 in Charleston, West Virginia, broadcast a 

news report that a four-year-old child was sexually abused at 

Kim’s Kids Daycare in Barboursville, West Virginia, Kim Tomblin, 

the owner of the daycare, commenced this action for defamation 

and related torts.  On WCHS-TV8’s motion, the district court 

entered summary judgment in favor of the television station 

(actually Sinclair Media III, Inc., the station’s owner), 

concluding that the station accurately reported the abuse 

allegations made by the mother of the child. 

 After review of the record, including a copy of the 

broadcast in question, we conclude that there are genuine issues 

of material fact as to Tomblin’s claims.  By reporting that the 

daycare was alleged to have abused a child, the television 

station may have published a false statement inasmuch as it knew 

and left out the fact that the incident involved one four-year-

old boy touching the rectum and genitalia of another four-year-

old boy.  Accordingly, we vacate the summary judgment and remand 

to the district court for further proceedings.  We also affirm 

in part and reverse in part two evidentiary rulings made by the 

district court. 

 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 2 of 47



3 
 

I 

 On June 10, 2008, the mother of a four-year-old boy 

submitted a complaint to the West Virginia Department of Health 

and Human Resources (“DHHR”) that while her son was attending 

Kim’s Kids Daycare, another four-year-old boy stuck his finger 

in her son’s rectum and grabbed his genitals.  Kim’s Kids 

Daycare was a state-licensed daycare operated by Kim Tomblin, 

her husband, and a staff of approximately six employees.  Some 

two to three dozen children between the ages of two and five 

regularly attended the daycare. 

 The DHHR investigated the complaint and was unable to 

corroborate the charge.  It issued a report on June 26, 2008, 

indicating that “Child neglect ha[d] not occurred.”  The report 

did indicate, however, that twice previously the daycare was 

cited for inadequate supervision of the children (in 2006 and in 

2007) and that “the possibility that an incident [of child 

neglect] could occur is likely.”  The report also indicated that 

staff members were observed smoking, for which the daycare had, 

in 2003, also been previously cited.  The DHHR provided a copy 

of its report to the mother. 

 On July 1, 2008, when Kim’s Kids Daycare’s license came up 

for renewal, the DHHR informed Tomblin that the license would 

not be renewed, based on past violations.  Tomblin appealed the 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 3 of 47



4 
 

decision, and, pending appeal, Tomblin was authorized to 

continue operating the daycare. 

 About three weeks after receiving a copy of the report, the 

mother of the four-year-old boy who had been inappropriately 

touched called WCHS-TV8, a local television station in 

Charleston, to report that her child “was sexually abused while 

at Kim’s Kids Daycare.”  WCHS-TV8 assigned reporter Elizabeth 

Noreika to investigate the allegations.  After speaking with 

John Law, a DHHR official who told Noreika that an investigation 

was ongoing and an appeal was pending with respect to the non-

renewal of Tomblin’s license, Noreika interviewed the mother, 

who told Noreika that “while at the daycare her child had been 

sexually abused.”  The mother provided Noreika with a copy of 

the DHHR report, which Noreika read in its entirety.  The report 

provided the details of the charge:  “A boy at Kim’s Kids Day 

Care touched [a four-year-old boy] inappropriately by sticking 

his finger in his rectum and grabbing his genitals.  [The four-

year-old boy] is now displaying these behaviors.”  The report 

then summarized the investigation conducted by the DHHR and 

concluded:  “Finding(s):  Child neglect has not occurred.” 

 Noreika then had John Law, the DHHR official, meet 

separately with a WCHS-TV8 cameraman to give a short statement 

about the investigation and the appeal. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 4 of 47



5 
 

 Finally, Noreika visited Kim’s Kids Daycare and spoke with 

a person there (later determined to be Tomblin), who declined to 

comment aside from indicating that the allegations of abuse were 

false. 

 That evening, WCHS-TV8 aired a two-minute story, based on 

Noreika’s reporting.  The story began as follows: 

MOTHER: How would you feel if it was your child?   

ANCHOR 1: This mother says her child was sexually 
abused, our top story tonight, the state is 
investigating a daycare . . . . 

ANCHOR 2: Some serious allegations of abuse and 
neglect have the state keeping a closer eye on a 
Barboursville daycare.  Eyewitness News reporter 
Elizabeth Noreika joins us live in the studio on why 
one parent is speaking out. 

NOREIKA: Rick, a mother says she has taken her 
children out of Kim’s Kids child care in Barboursville 
because she says her young son was sexually abused.  
The woman asked that we conceal her identity. 

MOTHER:  I just can’t even describe how I felt, I was 
just very angry, that my kids were subjected to this. 

NOREIKA:  A woman says this daycare in Barboursville 
abused her trust and her child [screen displays shots 
of Kim’s Kids daycare, including its sign]. 

MOTHER: He’ll probably be scarred for life from it. 

NOREIKA:  This mom says she started to worry when her 
3-year old began acting different. 

MOTHER:  My son was displaying abnormal behavior at 
home, the minute I saw the behavior, they didn’t go 
back. 

NOREIKA:  She alleges her son was sexually abused 
while at Kim’s Kids childcare.  She also says the 
daycare’s workers smoke around children and engage in 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 5 of 47



6 
 

other inappropriate behavior [screen displays close-up 
shots of language from the DHHR report]. 

The broadcast continued with footage of Noreika’s visit to Kim’s 

Kids Daycare, which showed Noreika asking an unidentified Kim’s 

Kids employee for comment.  The employee responded “sure” and 

invited Noreika in to discuss the allegations.  Narrating, 

Noreika stated that “workers wanted the camera turned off, 

saying any and all allegations aren’t true.”  The segment 

concluded with on-camera statements from Law, the DHHR 

spokesman, who indicated that the DHHR initially moved to close 

Kim’s Kids but later “had a change of heart” after Tomblin 

appealed. 

 An identical story was broadcast later on WVAH Fox News 11, 

which is an affiliated station. 

 As a result of the broadcast, Tomblin claimed that she 

became depressed.  She withdrew from her church congregation for 

several months, lost considerable weight, contemplated suicide, 

and experienced insomnia.  Both Tomblin and her husband also 

claimed that eight children pulled out of Kim’s Kids Daycare 

following the broadcast. 

 Tomblin commenced this action in October 2008 against WCHS-

TV8 in the Circuit Court of Cabell County, West Virginia, 

alleging that WCHS-TV8 (1) defamed her by falsely stating or 

insinuating that she or one of her employees had sexually abused 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 6 of 47



7 
 

a child; (2) cast her in a false light by showing her image on 

the screen during the broadcast, thus implying that she had 

sexually abused a child; and (3) intentionally inflicted 

emotional distress by falsely accusing her of such acts.  WCHS-

TV8 removed the action to the district court and, following 

discovery, filed a motion for summary judgment. 

 Granting the motion, the district court determined that all 

of the statements in the July 17, 2008, broadcast were literally 

true and that the statements, taken together, did not evince a 

false implication endorsed by WCHS-TV8.  The court rejected 

Tomblin’s false light claim because the footage used of Tomblin 

in the broadcast simply reflected Noreika’s effort to get both 

sides of the story.  Finally, the court found that Tomblin’s 

emotional distress claim failed as a matter of law because the 

broadcast was not “extreme and outrageous” and was not intended 

to cause Tomblin emotional distress or aired in such a way that 

it unreasonably endangered Tomblin’s physical safety. 

 From the district court’s order granting summary judgment, 

Tomblin filed this appeal, claiming that the district court 

inappropriately resolved questions of fact against her. 

 

 

 

 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 7 of 47



8 
 

II 

 Tomblin argues that the broadcast was capable of multiple 

interpretations and could lead a reasonable viewer to believe, 

falsely, that an adult at the daycare sexually abused a child.  

She also contends that she presented evidence sufficient to 

allow a jury to find actual malice on the part of WCHS-TV8, 

pointing to the fact that Noreika, the reporter, possessed the 

DHHR report which stated that the incident allegedly involved 

only a four-year-old boy improperly touching a four-year-old 

boy, as distinct from an adult abusing a child. 

 WCHS-TV8 contends that the district court properly entered 

summary judgment because the statements made in the broadcast 

were all true in that the mother did in fact allege that her 

child had been sexually abused.  WCHS-TV8 also argues that 

Tomblin failed to proffer evidence of actual malice, as required 

to overcome the station’s privilege in reporting matters of 

public concern. 

 Having reviewed the record carefully, including a copy of 

the broadcast, we conclude that there are numerous material 

statements that are capable of multiple interpretations and that 

a jury could conclude that the broadcasts defamed Tomblin and 

placed her in a false light. 

 First, WCHS-TV8 published the statement that “this 

daycare . . . abused her trust and her child.”  (Emphasis 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 8 of 47



9 
 

added).  Yet, the station acknowledges that the daycare did not 

abuse a child.  It understood that one four-year-old boy may 

have abused another four-year-old boy.  But it had no evidence 

that the daycare center or any of its employees abused the boy.  

WCHS-TV8 rationalizes its publication of the broadcast statement 

by arguing that the daycare abused the child because the daycare 

was legally responsible for the abuse.  This is also the 

position taken by Noreika, the reporter, to justify her 

reporting of the incident.  In her deposition she explained, 

“The daycare did not abuse the child,” but “what happens in the 

daycare, no matter who does anything, is the responsibility of 

the daycare.”  This rationalization adopted by both WCHS-TV8 and 

Noreika does not, however, transform a misleading statement into 

a true statement.  A reasonable jury could find that this 

statement was defamatory, inasmuch as there is material 

difference between a daycare worker actually abusing a child in 

his or her care, and a daycare worker negligently supervising a 

child such that he or she is ultimately responsible for one 

child’s assault of another child. 

 Second, throughout the broadcast, WCHS-TV8 referred to the 

incident as “sexual abuse.”  Yet, the term sexual abuse did not 

appear in the DHHR report, and there is a genuine issue as to 

whether the term “sexual abuse” would be misleading to the 

public in this context.  WCHS-TV8 acknowledges that the assault 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 9 of 47



10 
 

allegedly involved one child placing his finger in another 

child’s rectum and grabbing the other child’s genitals.  Because 

this is an unwanted touching of a sexual organ, it argues that 

the incident may be characterized as a form of sexual abuse.  

Yet, the DHHR did not consider it sexual abuse.  It did not 

refer to the incident as an incident of sexual abuse, and it 

stated, in its subsequent report, “No information was provided 

that [the four-year-old assaulting child] was sexual, acted out 

upon or acted out himself while at Kim’s Kids Daycare Center.”  

The report also included statements from a staff worker, who was 

familiar with that child, that “she ha[d] not seen any sexual 

acting out by [the four-year-old assaulting child].  He has not 

displayed any sexual behaviors.  He did not display any age 

consistent [sic] sexual behaviors at the center.”  Moreover, in 

the context of a report about a daycare center involving the 

supervision of young children, the term “sexual abuse” is 

especially alarming and could reasonably lead a rational jury to 

conclude that the term used in that context indicated that an 

adult at the daycare sexually abused a child.  This issue is 

thus an appropriate one for jury resolution, not summary 

judgment. 

 Third, the broadcast stated numerous times that the daycare 

was accused of both abuse and neglect, creating a genuine issue 

of material fact as to whether the broadcast was suggesting that 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 10 of 47



11 
 

the daycare did more than negligently supervise children; it 

also abused children.  In the introductory statement to the 

broadcast, the anchor stated “the state is investigating a 

daycare” amidst “serious allegations of abuse and neglect.”  

From this opening announcement that there was both abuse and 

neglect at the daycare, a reasonable jury could conclude that 

the term “abuse” implied that an adult actually abused a child, 

because the term “neglect” would be sufficient to indicate the 

simple lack of supervision.  This could be significant in the 

context of the summary given by Noreika, the reporter, who 

stated that the mother “alleges that her son was sexually abused 

while at Kim’s Kids Daycare.  She also says that the daycare 

workers smoke around children and engage in other inappropriate 

behavior.”  Noreika’s statement that daycare workers “engage in 

other

 

 inappropriate behavior” could lead a reasonable jury to 

conclude that the daycare was not only neglectful, its workers 

were sexually abusing children in their care. 

Fourth, we have reviewed the broadcast as a whole and 

conclude, when taken as a whole, there could be a question of 

fact as to whether the broadcast produced a false “implication, 

innuendo or insinuation” about the daycare.  See Crump v. 

Beckley Newspapers, Inc., 320 S.E.2d 70, 77 (W. Va. 1984).  The 

broadcast repeatedly referenced the sexual abuse of a child in 

the context of a daycare, potentially creating the impression 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 11 of 47



12 
 

that a daycare worker abused a child.  The seriousness and drama 

with which the broadcast was made, also indicate, something far 

more serious than the failure to prevent the assault of one 

four-year-old boy by another. 

 Finally, on the question of whether WCHS-TV8 deliberately 

or recklessly conveyed a false message to sensationalize the 

news and thus to provide factual support for a finding of 

malice, there are disputed facts.  It is undisputed that the 

broadcast omitted the most important exculpatory detail, that 

the incident involved one four-year-old boy inappropriately 

touching another four-year-old boy.  Additionally, without 

disclosing that fact, the broadcast did not simply report the 

mother’s allegation but emphasized the seriousness of the story.  

When introducing the segment, the anchor stated that “some 

serious allegations of abuse and neglect have the state keeping 

a closer eye on the Barboursville daycare.”  (Emphasis added).  

While Noreika does assert in her deposition that the child’s 

mother told her that “while at the daycare her child had been 

sexually abused,” the mother in the same context explained her 

accusation by providing Noreika with a copy of the DHHR report, 

which gave the details that eliminated the false innuendo.  Yet, 

WCHS-TV8 went on to report the seriousness of the allegations 

that a mother claimed that her child had been sexually abused 

without reporting the known details contained in the DHHR 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 12 of 47



13 
 

report.  Tomblin argues effectively that because the reporter 

knew the allegations of abuse concerned a child on child contact 

and yet aired a report that implied that an adult abused a 

child, a reasonable jury could find malice. 

 Even though WCHS-TV8 has a qualified privilege to make a 

“fair comment on matters of public concern,” Crump, 320 S.E.2d 

at 79; Havalunch, Inc. v. Mazza, 294 S.E.2d 70, 75-76 (W. Va. 

1981), that qualified privilege is defeated if the speaker acts 

with malice.  Malice requires that Tomblin prove that Noreika 

have “a subjective appreciation at the time of publication that 

either (1) the defamatory statement is false, or (2) the 

defamatory statement is being published in reckless disregard or 

whether it is false.”  Hinerman v. Daily Gazette Co., Inc.

 If the disputed facts were resolved in Tomblin’s favor, the 

record would provide evidence from which a jury could infer that 

Noreika acted with reckless disregard of the truth.  While she 

had a copy of the DHHR report at the time of the broadcast which 

indicated that a boy was accused of improperly touching another 

boy, she chose to air a news report suggesting that an adult 

abused a child, despite her knowledge that there was no 

allegation of adult on child abuse.  “Where the defendant finds 

internal consistencies or apparently reliable information that 

contradicts its libelous assertions, but nevertheless publishes 

, 423 

S.E.2d 560, 573 (W. Va. 1992) (emphasis omitted). 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 13 of 47



14 
 

those statements anyway, the New York Times actual malice test 

can be met.”  Schiavone Const. Co. v. Time, Inc., 847 F.2d 1069, 

1090 (3d Cir. 1988) (citing Curtis Publ’g Co. v. Butts

 For the reasons given, we conclude that factual questions 

exist in this case, precluding the entry of summary judgment on 

Tomblin’s defamation and false light claims. 

, 388 U.S. 

130, 161 n.23 (1967)). 

 We also conclude that these factual issues preclude entry 

of summary judgment on the claim for intentional infliction of 

emotional distress, although the question is substantially 

closer.  Nonetheless, we must be mindful that leveling false 

accusations of sexual abuse at a daycare is, perhaps, the most 

outrageous accusation that one could make against that type of 

institution, which is charged with children’s well-being.  We 

have previously acknowledged that the publication of a 

defamatory statement can be outrageous.  When a newspaper named 

a research scientist as a suspect in mailing anthrax-laced 

letters without regard for the truth of the accusation, we held 

that the publisher’s conduct rose to the level of outrageous 

behavior required to establish a claim of intentional infliction 

of emotional distress under Virginia law.  See Hatfill v. New 

York Times Co., 416 F.3d 320, 336 (4th Cir. 2005).  In this 

case, the accusations made by WCHS-TV8 could similarly be found 

to be extreme and likely to create a great public reaction.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 14 of 47



15 
 

Because Tomblin has alleged that the station aired this 

accusation without regard for the truth of the matter asserted, 

a jury could find that WCHS-TV8 recklessly inflicted emotional 

distress on Tomblin. 

 Accordingly, we likewise vacate the summary judgment on 

that claim and remand for further proceedings. 

 

III 

 Tomblin also challenges the district court’s ruling 

striking out portions of affidavits she filed from various 

members of the community who noted that, after watching the 

broadcast, they believed that a daycare worker abused a child.  

Tomblin argues that without this evidence, she could not show 

that one parent pulled her child out of Kim’s Kids Daycare 

because she thought the broadcast meant that an employee had 

committed sexual abuse or that people in the Barboursville 

community shunned Tomblin after the broadcast and speculated as 

to whether “an adult abused a child.”  The district court’s 

ruling, however, does not go so far as to prevent Tomblin from 

making her case.  The district court only struck from the 

affidavit expressions of the affiants’ subjective impressions 

about the broadcast, concluding that such impressions would not 

be helpful to the trier of fact because they would be 

duplicative of those which could be reached by the jury.  The 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 15 of 47



16 
 

court struck only the inadmissible material and did not prevent 

Tomblin from using other portions of the affidavits.  It 

actually specified that “other statements contained within the 

affidavits referring to the state of Mrs. Tomblin’s health or 

the withdrawal of children from the daycare are admissible.”  

Moreover, witnesses could surely testify to the understanding 

about the daycare that they actually

 Tomblin also challenges the district court’s decision to 

strike a portion of an expert report that gave an opinion on how 

a reasonable viewer would interpret the July 17, 2008 broadcast.  

The court refused to admit the report on the basis that the 

expert had not actually watched the broadcast.  Because the 

expert had not seen the video, the court reasoned, his opinions 

were without proper foundation. 

 took from the broadcast 

while watching it.  As it stands, we find that the district 

court reached an appropriate balance between disallowing 

unhelpful opinion testimony and allowing Tomblin to prove her 

case.  On remand, however, the district court is free to revisit 

this evidence’s evidentiary value as discovery proceeds.  At 

this moment, we do not conclude that the district court abused 

its discretion. 

 Although the expert did not watch the broadcast prior to 

preparing his initial report (dated August 24, 2009), he made it 

very clear in his final report (dated September 3, 2009) that he 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 16 of 47



17 
 

had seen the broadcast.  Moreover, both reports were filed 

several months before the district court issued its ruling on 

the report.  Accordingly, we reverse the district court’s 

evidentiary ruling with respect to the expert’s report.  But 

again, on remand the district court is free to review the expert 

report in its broader context. 

 
IV 

 For the reasons given, the summary judgment entered by the 

district court is vacated, and the case is remanded for further 

proceedings.  The district court’s ruling on the community 

members’ affidavits is affirmed, and the district court’s ruling 

on the expert report is reversed. 

IT IS SO ORDERED

 

. 

 
 
 
 
  
 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 17 of 47



 

 18 

DAVIS, Circuit Judge, dissenting:  

 I would affirm the judgment of the district court. 

 

I. 

A. 

 On July 17, 2008, WCHS-TV8, a local ABC affiliate, aired a 

newscast regarding allegations involving Kim’s Kids Child Care 

in Barboursville, West Virginia.1 The WCHS broadcast aired at 

11:00 p.m.,2

                     
1 Plaintiff-Appellant Kim Tomblin is the director and co-

owner of the daycare.  

 and the daycare story was the first story of the 

evening. The anchor offered this lead into the story: “Serious 

allegations of abuse and neglect have the State keeping a closer 

eye on one Barboursville daycare.” J.A. 36. Reporter Elizabeth 

Noreika was also in the studio and began her story by saying, 

“[A] mother says she’s taken her children out of Kim’s Kids 

Child Care center in Barboursville because she says her young 

son was sexually abused.” J.A. 36. A brief statement by the 

mother followed, whose image and voice were concealed, 

expressing her anger at her son’s experience. Noreika continued, 

“A woman says this daycare in Barboursville abused her trust and 

her child.” J.A. 37. As Noreika spoke, images of the exterior of 

the daycare center, including signs identifying it, were shown.  

2 A nearly identical broadcast aired at 10:00 p.m. on WVAH 
Fox11 News, a sister station.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 18 of 47



 

 19 

 The mother again appeared, explaining how she had noticed 

changes in her son’s behavior. Noreika then stated that the 

mother “alleges that her son was sexually abused while at Kim’s 

Kids Child Care. She also says that the daycare’s workers smoke 

around children and engage in other inappropriate behavior.” 

J.A. 37. The image cut to Noreika knocking on the daycare’s 

front door, which was answered by an unidentified woman.3

 The broadcast described an investigation by the state 

Department of Health and Human Resources (DHHR) into the 

allegations, with Noreika noting, “A spokesperson for the 

Department of Health and Human Resources says an investigation 

has only turned up signs of worker inattentiveness, but DHHR 

says it was enough to close the facility.” J.A. 38. John Law, 

Communications Director for DHHR, explained that DHHR had 

advised Kim’s Kids that its license would probably not be 

 Noreika 

introduced herself and explained that she wanted to speak to 

“someone who worked here about some allegations that were made 

against the daycare.” J.A. 37. The woman replied, “Sure,” on 

camera, but Noreika explained that “workers wanted the camera 

turned off, saying any and all allegations aren’t true.” J.A. 

38.  

                     
3 Plaintiff-Appellant Tomblin is the woman who opened the 

door, but she is not identified by name or as an owner of the 
daycare in the broadcast.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 19 of 47



 

 20 

renewed, but that Kim’s Kids had appealed and DHHR was “working 

closely with them” on the problems. J.A. 38. Noreika ended by 

noting that the mother wanted the daycare closed and that DHHR 

was not allowing the daycare to accept new children while its 

appeal was pending. The story was about two minutes in length. 

B. 

 The allegations at issue in the WCHS broadcast were the 

subject of a DHHR investigation in June 2008. The investigation 

report contained the following allegation: “A boy at Kim’s Kids 

touched [child’s name] inappropriately by sticking his finger in 

his rectum and grabbing his genitals. [Child’s name] is now 

displaying these behaviors.” J.A. 27. Although the summary found 

that “the possibility that such an incident could occur is 

likely,” the agency determined that “[c]hild neglect has not 

occurred.” J.A. 27. Nonetheless, the report found a lack of 

effective supervision and evidence of smoking by daycare 

employees that warranted further review given the “history of 

non-compliance and continuation of the same issues.” J.A. 28. 

The term “sexual abuse” was not used in the DHHR report.  

 In July 2008, DHHR notified Tomblin that her license would 

not be renewed and ordered the daycare to cease operation by 

July 15, 2008. The agency’s notice stated that its decision was 

based on the “repeated violations over the past two years,” 

including the inability or unwillingness to “properly supervise 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 20 of 47



 

 21 

children.” J.A. 189. Tomblin appealed the agency determination 

and was permitted to continue to operate the daycare while the 

appeal was pending. Following an administrative hearing on 

November 12, 2008, the agency’s decision was upheld.  

 The hearing report set forth reasons for upholding the 

agency’s decision not to renew the license. In particular, the 

hearing officer heard testimony from DHHR officials who said 

that the daycare had previously been cited for non-compliance in 

2006 and 2007, when children were found to be unsupervised, 

sign-in sheets were incomplete, playground equipment failed to 

meet regulations, and infants were found strapped in car seats. 

As a result of these earlier problems, Kim’s Kids’ license had 

been made provisional as of December 2007. With respect to the 

allegations at issue in the WCHS broadcast, the hearing officer 

heard testimony from the investigating DHHR officer who noted 

that, although allegations of abuse or neglect were not 

substantiated, he had found evidence of regulatory violations. 

Tomblin states that the administrative decision was appealed and 

that Cabell County Circuit Court reversed the agency’s decision 

and ordered her license restored on July 27, 2009. 

C. 

 WCHS learned of the allegations against Kim’s Kids when the 

station received a phone call on July 17, 2008, from the mother 

who had complained that her child had been inappropriately 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 21 of 47



 

 22 

touched while at the daycare. Reporter Noreika was assigned to 

cover the story, and she called the mother and set up a meeting 

with her. Prior to meeting the mother, Noreika testified on 

deposition that she called John Law, Communications Director of 

DHHR, who agreed to be interviewed for the news report. Noreika 

testified that when she met with the mother, the mother told 

Noreika “her opinion that Kim’s Kids abused her trust and her 

child,” repeating the allegations regarding what had happened to 

her son at the daycare. J.A. 276. She also showed Noreika a copy 

of the DHHR investigation report, which Noreika read and the 

cameraman took video of.  

 From the report, Noreika was aware that the allegations 

involved two children at the daycare and that the agency had 

determined that child neglect had not occurred, though she also 

knew that the investigation had found “numerous infractions,” 

including lack of supervision and smoking. J.A. 276; 314-15. 

Noreika then went to Kim’s Kids to discuss the allegations with 

employees there, but, after initially being invited in, was 

refused further answers other than denial of the allegations. 

Noreika testified that she sought comment from Kim’s Kids “to 

show that we tried to get both sides in this case.” J.A. 277. 

Noreika again checked in with Law, informing him that the 

daycare had refused comment. She noted that, “[a]lthough he 

could not talk about the specifics of the allegations because an 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 22 of 47



 

 23 

appeal is pending, Mr. Law verified during that call that the 

daycare was under investigation.” J.A. 277. After writing her 

report, Noreika called Law once again and read him the script, 

testifying that “Law approved the script exactly as written by 

indicating that he was fine with it.” J.A. 278. Law subsequently 

witnessed the taping of the report and expressed no concerns. 

Moreover, Noreika noted that another WCHS reporter and the news 

director reviewed and approved the report before it aired.  

 Noreika testified that she decided to include the sexual 

abuse allegation in the broadcast because “it was an allegation. 

Whether or not it was found to be abuse or not, it was still an 

allegation. It was still a concerned mother alleging that her 

child was, in fact, sexually abused while in daycare.” J.A. 

317f. In response to questioning as to why she did not make 

clear who was accused of the sexual abuse, Noreika responded: 

“Well, that wasn’t the point. The point is that this daycare was 

being investigated. Who did the abusing isn’t the point. The 

point is that . . . it happened in the daycare.” J.A. 317e. 

D. 

 On July 19, 2008, two days after the broadcast, Billy 

Tomblin, Kim’s Kids co-owner and Kim Tomblin’s husband, 

contacted WCHS regarding the news broadcast. Billy Tomblin went 

to the station and taped an interview with Bryant Somerville, 

another WCHS reporter. Portions of the interview were aired as 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 23 of 47



 

 24 

the top story of the 6:00 p.m., 10:00 p.m., and 11:00 p.m. 

newscasts that evening. Kim Tomblin testified that she thought 

her husband’s interview “did an excellent job trying to make a 

retraction” but felt that it should have run more frequently 

throughout the weekend and into Monday.  

 According to Kim Tomblin’s review of the daycare’s records, 

as supported by the affidavit of her employee, Christy Glover, 

at least six families withdrew their children from the daycare 

after the July 17 broadcast. One of those parents, Sara Miles, 

submitted an affidavit explaining that she decided to withdraw 

her children from Kim’s Kids after reading a transcript of the 

WCHS broadcast on the internet. Moreover, Tomblin submitted 

affidavits from former clients, employees, and family members 

that attested to the change in her reputation in the community 

as a result of the broadcast as well as changes in her mental 

and physical health. Tomblin also provided the report of Timothy 

Saar, a licensed psychologist, who stated that Kim Tomblin 

presented symptoms of depression and anxiety and that she had 

not displayed such symptoms prior to the broadcast. Tomblin’s 

affidavits set out the physical and emotional toll the 

broadcasts took on her, including weight loss, depression, 

irritability, marital problems, and feelings of being shunned in 

her community.  

 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 24 of 47



 

 25 

      II. 

 Tomblin brought suit in state court against WCHS on October 

14, 2008, alleging defamation, false light invasion of privacy, 

and intentional or negligent infliction of emotional distress. 

In particular, Tomblin claimed that the station falsely 

insinuated that a daycare employee sexually abused a child and, 

because images of her person were part of the story, it implied 

that she sexually abused a child. Appellee removed the action to 

federal court on the basis of diversity of citizenship.  

 Upon the completion of discovery, on August 12, 2009, WCHS 

filed a motion for summary judgment and a motion to strike 

certain opinion testimony from the summary judgment record. On 

January 21, 2010, the district court granted in part and denied 

in part WCHS’s motion to strike and it granted WCHS’s motion for 

summary judgment. Tomblin v. WCHS-TV8, 2010 WL 324429 (S.D.W.Va. 

Jan. 21, 2010).4

 

 This appeal followed.  

III. 

 On appeal, Tomblin principally contends that the district 

court erred in granting defendant’s motion for summary judgment. 

This court reviews a grant of summary judgment de novo. Hill v. 

                     
4 My view of the dispositive issues in this appeal makes it 

unnecessary for me to address the district court’s rulings on 
the disputed evidentiary issues.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 25 of 47



 

 26 

Lockheed Martin Logistics Management, Inc., 354 F.3d 277, 283 

(4th Cir. 2004) (en banc).  

      A. 

 Although it is undisputed that West Virginia law governs 

Tomblin’s claims, including her defamation claim, this court has 

noted that “the First Amendment’s press and speech clauses 

greatly restrict the common law where the defendant is a member 

of the press, the plaintiff is a public figure, or the subject 

matter of the supposed libel touches on a matter of public 

concern.” Chapin v. Knight-Ridder, Inc., 993 F.2d 1087, 1091-92 

(4th Cir. 1993). Where the plaintiff is a private person 

claiming she was defamed by a media defendant on matters 

involving the public interest, courts may “not impose liability 

without requiring some showing of fault.” Havalunch, Inc. v. 

Mazza, 294 S.E.2d 70, 73 (W. Va. 1981) (citing Gertz v. Robert 

Welch, Inc., 418 U.S. 323 (1974)).  

 Accordingly, to make out a defamation claim under West 

Virginia law, a private individual must show (1) a defamatory 

statement; (2) a non-privileged communication to a third party; 

(3) falsity; (4) reference to the plaintiff; (5) negligence, at 

minimum, on the part of the publisher; and (6) resulting injury. 

Crump v. Beckley Newspapers, Inc., 320 S.E.2d 70, 77 (W. Va. 

1983). The plaintiff bears the burden of proving both falsity 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 26 of 47



 

 27 

and fault against media defendants in matters of public concern.5

 Here, the district court granted Appellee’s motion on the 

basis that Tomblin could not demonstrate the requisite element 

of falsity. In particular, the court determined that the 

statements that Tomblin complains of in the broadcast were 

“factually accurate and non-actionable as direct defamation.” 

2010 WL 324429, at *6. The court noted that it did not need to 

decide whether Tomblin was a public figure, as “she has not 

provided evidence to support a cognizable claim under the more 

lenient test for a private party plaintiff.” 2010 WL 324429, at 

*5 n.2. On appeal, Tomblin challenges the district court’s 

determination that the statements in the broadcast were all 

 

Philadelphia Newspapers, Inc. v. Hepps, 475 U.S. 767, 776 

(1986). In assessing the falsity of an allegedly defamatory 

statement, a court “overlooks minor inaccuracies and 

concentrates upon substantial truth.” State ex rel. Suriano v. 

Gaughan, 480 S.E.2d 548, 561 (W. Va. 1996) (internal quotations 

and citations omitted). 

                     
5 That allegations of abuse and resultant investigations 

involving the only licensed daycare in a particular locality 
would be considered a matter of public concern appears 
unexceptional. See Snyder v. Phelps, 131 S. Ct. 1207, 1216 
(2011) (noting that, although “the boundaries of the public 
concern test are not well defined,” its scope encompasses 
matters of public concern that can “be fairly considered as 
relating to any matter of political, social, or other concern to 
the community”) (internal citations and quotation marks 
omitted). 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 27 of 47



 

 28 

literally true, focusing on two of Noreika’s statements, in 

particular: (1) the statement that a mother had reported that 

her child had been “sexually abused while at the daycare” and 

(2) the statement that “[a] woman says this daycare in 

Barboursville abused her trust and her child.” J.A. 36-38.  

 Although Tomblin’s brief blurs the line between direct and 

indirect defamation, I will address each of the disputed 

statements under her direct defamation claim before turning to 

her claim of implied defamation. 

1. 

 First, Tomblin contends that “sexual abuse” is not an 

accurate term for the mother to have used to describe the 

conduct at issue. This argument is without merit. The mother 

alleged, as evidenced both by the DHHR report and her statements 

to Noreika, that another child stuck his finger in her son’s 

rectum and grabbed his genitals. I agree that, as a matter of 

law, this conduct may fairly be “characterized as abuse of a 

sexual nature.” 2010 WL 324429, at *6. Tomblin argues that the 

DHHR did not categorize the incident as sexual abuse, but rather 

framed it as an issue of ineffective supervision. How the state 

agency chose to categorize the incident, however, is not 

dispositive of the issue of falsity of the mother’s statement as 

reported by the station.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 28 of 47



 

 29 

 It seems quite natural to me that a parent would focus on 

the acts committed against her child and not necessarily on the 

technical or administrative categorization of the type of 

infraction. One of DHHR’s representatives testified on 

deposition that the specific allegations found in the DHHR 

report and the news story “[i]n broad terms,” “both relate to 

sexual abuse” and that, while the “broad statement ‘sexual 

abuse’ does not give an indication that it was abuse between two 

children,” “typically what you get in news reports and in the 

media usually doesn’t tell the whole story at any time.” J.A. 

250-51. Because, so viewed and as a matter of law, the mother’s 

statement is “substantially true,”6

 Second, Tomblin argues that the statement that the mother 

claimed the “daycare . . . abused her trust and her child” is 

false because the daycare did not abuse the child. This argument 

is also without merit. The statement was properly attributed to 

the mother, and the statement plainly constitutes a mother’s 

belief as to what happened to her child at the daycare. This 

court has noted that, when a reporter is repeating the 

 Tomblin fails to project 

evidence sufficient to carry her burden to show falsity.  

                     
6 I note that this would be a different case if the mother 

had not actually made the statement to the reporter or if the 
reporter had misquoted the mother. However, on the record before 
us, we have only Noreika’s undisputed testimony that the mother 
made these statements to her.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 29 of 47



 

 30 

defamatory statements of another, liability may attach if there 

are “reasons to doubt the veracity of the informant or the 

accuracy of his reports.” Fitzgerald v. Penthouse Intern., Ltd., 

691 F.2d 666, 670 (4th Cir. 1982) (applying the actual malice or 

recklessness standard required for public figures).  

 Here, Tomblin again fails to project evidence sufficient to 

carry her burden to demonstrate the falsity underlying the 

mother’s statement. See Hepps, 475 U.S. at 776. Although the 

DHHR investigation was not able to corroborate the mother’s 

allegations (a fact noted by Noreika in her story), its 

investigation report noted that “the possibility that such an 

incident could occur is likely.” J.A. 27. Laura Sperry, a DHHR 

representative, testified on deposition that “eyes on” 

supervision is required at a daycare and could have prevented 

the kind of inappropriate sexual touching alleged by the mother. 

J.A. 158; 409. Although DHHR does not categorize the lack of 

supervision as “child abuse,” it held the daycare responsible 

for continued violations involving failure to properly supervise 

the children under its care. In response to questions regarding 

the mother’s allegations of abuse during her deposition, Noreika 

stated:  

She’s alleging that the abuse happened at the daycare. 
When a child is in a daycare, it’s the daycare’s 
responsibility what goes on in that daycare. . . . 
What I meant was that nowhere does it say a worker 
abused a child. But is it the responsibility of the 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 30 of 47



 

 31 

daycare itself to look after children when they’re in 
there and to make sure stuff doesn’t happen? Yes, it’s 
their responsibility. 
 

J.A. 457. Tomblin admitted to such a responsibility in her 

deposition, agreeing in response to a question that it would be 

“legitimate” for a parent to believe that “the trust 

relationship has been broken” if a child is inappropriately 

touched while at a daycare regardless of “whether it was by 

another child or by a staff member.” J.A. 111-12. Consequently, 

the mother’s statement blaming “the daycare” for abuse because 

it failed to provide adequate supervision, when supported by the 

DHHR investigation into lack of proper supervision, is not 

demonstrably false and not actionable as direct defamation. 

2. 

 Having disposed of Tomblin’s contentions with respect to 

her claim of direct defamation, I turn now to address her claim 

of indirect defamation. Tomblin argues that, as a result of the 

omission of the fact that it was a child that was alleged to 

have inappropriately touched another child, the news broadcast 

created a “false implication that an adult at the daycare, 

specifically the adult whose face was shown in the broadcast, 

was accused of sexually abusing the child.” Appellant’s Br. 25. 

On appeal, Tomblin challenges the district court’s conclusion 

that the reporter’s omission of a relevant fact failed to 

establish Appellee’s endorsement of the false implication. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 31 of 47



 

 32 

Because the evidence, even viewed in the light most favorable to 

Tomblin, does not reasonably demonstrate that the station 

endorsed or intended the false implication suggested by Tomblin, 

I would affirm the district court’s order with respect to this 

claim.  

The range of meanings reasonably ascribable to the term 

“sexual abuse” lies at the root of this dispute. I do not 

contend that the term is incapable of a defamatory meaning. See 

Crump, 320 S.E.2d at 77 (noting that a statement is defamatory 

“‘if it tends so to harm the reputation of another as to lower 

him in the estimation of the community or to deter third persons 

from associating or dealing with him’”) (quoting Restatement 

(Second) of Torts § 559 (1977)). Certainly, accusations of 

sexual abuse at a daycare would reflect poorly on those 

responsible for that facility, regardless of the specific 

circumstances involved. Nonetheless, the defamatory nature of 

the term is not at issue in the case before us; rather, 

Tomblin’s claim turns on the element of falsity (which I 

addressed supra) and the intent to communicate a defamatory 

implication.  

Although many people of good will and average intelligence 

might agree that in the present circumstances the term “sexual 

abuse” connotes abuse by an adult of a child, the idea that an 

adult at the daycare sexually abused a child is an implication 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 32 of 47



 

 33 

of the disputed broadcast, and is never explicitly stated. 

Consequently, the dispositive issue is whether Appellee can be 

held liable for this implication. In my view, for the reasons I 

discuss below, the record here presents factual questions which, 

as a matter of law, no rational trier of fact could reasonably 

resolve to support a claim that Appellee intended or endorsed 

the implication that an adult at the daycare abused a child. 

Consequently, the district court appropriately resolved this 

case at the summary judgment stage.7

West Virginia has recognized that “[d]irect defamatory 

statements are not an absolute prerequisite to recovery . . . 

  

                     
7 I disagree with the majority’s view that the record 

presents genuine questions of material fact from which a 
rational trier of fact reasonably could find implied defamation. 
Even accepting the majority’s view, however, I fail to discern 
in the majority opinion any useful guidance offered to the 
district court as to how to instruct the jury. And, the district 
court will need to instruct whatever jury is finally selected as 
to the elements and burdens of proof required to prove 
defamation-by-implication because Tomblin’s defamation-by-
implication claim poses a high risk that a juror will be seized 
by passion or sympathy and render an unsupported verdict. 

It requires no reminder that, in a civil action, the 
plaintiff loses where she is unable to carry her burden of proof 
to establish the elements of her claim by a preponderance of the 
evidence. Thus, it was entirely appropriate for the district 
court to scrutinize carefully whether substantial probative 
evidence, and not simply a scintilla of evidence, was available 
to Tomblin to maintain her claim. See Anderson v. Liberty Lobby, 
Inc., 477 U.S. 242, 252 (1986) (“The mere existence of a 
scintilla of evidence in support of the plaintiff's position 
[is] insufficient” to withstand summary judgment.) (alteration 
added). 

 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 33 of 47



 

 34 

because defamation may also be accomplished through inference, 

implication, innuendo or insinuation.” Crump, 320 S.E.2d at 77. 

However, a plaintiff asserting a claim of defamation by 

implication must meet a higher bar to establish her claim. In 

particular, where the stated facts are “literally true,” the 

language must “not only be reasonably read to impart false 

innuendo, but it must also affirmatively suggest that the author 

intends or endorses the inference.” Chapin, 993 F.2d at 1092-93 

(internal citations omitted). Although the Chapin case involved 

the interpretation of Virginia’s libel law, the court’s 

statement with regard to the “especially rigorous showing” 

required for a claim of defamation by implication was made in 

reference to the constitutional protections provided by the 

First Amendment to media outlets reporting on matters of public 

concern. See id.  

This court is not alone in finding that constitutional 

protections require a greater showing to prove defamation by 

implication. The Eighth Circuit, in a suit against a news 

magazine for its report of rape allegations involving a public 

figure, affirmed the district court’s grant of summary judgment 

on the implied defamation claim “because the article in question 

cannot be read to imply that Newsweek espoused the validity of 

the rape allegation” where the facts reported were materially 

accurate. Janklow v. Newsweek, Inc., 759 F.2d 644, 649 (8th Cir. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 34 of 47



 

 35 

1985), reheard on other grounds, 788 F.2d 1300 (8th Cir.) (en 

banc), cert denied 479 U.S. 883 (1986). Similarly, the D.C. 

Circuit has required a public figure plaintiff claiming 

defamation by implication to show “affirmative conduct” that 

suggests the broadcaster “intends or endorses the inference.” 

White v. Fraternal Order of Police, et al., 909 F.2d 512, 520 

(D.C. Cir. 1990). In a defamation-by-implication claim by a 

state court judge against a television station, the Ninth 

Circuit agreed that a “subjective or actual intent is required” 

to make out such a claim. Dodds v. American Broadcasting Co., 

145 F.3d 1053, 1064 (9th Cir. 1998) (noting that “all the courts 

of appeal that have considered cases involving defamation by 

implication have imposed a similar actual intent requirement”). 

See also Johnson v. Columbia Broadcasting System, Inc., 10 F. 

Supp. 2d 1071, 1075 (D. Minn. 1998) (finding intent requirement 

for implied defamation cases “equally applicable” to cases 

involving private figures). 

The more stringent requirements to prove implied defamation 

also appear to be consistent with West Virginia law. Under West 

Virginia law, “[e]vidence that a media defendant intentionally . 

. . omitted facts in order to distort the truth may support a 

finding of actual malice . . . .” Dixon v. Ogden Newspapers, 

Inc., 416 S.E.2d 237, 244 (W. Va. 1992). The language in Dixon 

suggests that West Virginia also requires actual intent or 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 35 of 47



 

 36 

endorsement of the false implication. Id. (noting that 

plaintiff’s claim should fail unless defendant newspaper 

intentionally omitted relevant facts “in order to leave readers 

with the [false] impression” alleged) (emphasis added). Cf. 

Hinerman v. Daily Gazette Co., Inc., 423 S.E.2d 560, 572 (W. Va. 

1992) (requiring public figures to demonstrate “a subjective 

appreciation at the time of publication that either (1) the 

defamatory statement is false or (2) the defamatory statement is 

being published in reckless disregard of whether it is false”).8

                     
8 The majority’s quotation of this passage from Hinerman in 

connection with its discussion of West Virginia’s qualified 
privilege for “fair comment” is somewhat confusing. Maj. Op. at 
13. The court in Hinerman took pains to disentangle the 
privileges claimed by defendants in that case, noting that the 
“fair comment” privilege “accorded the media wide latitude for 
editorial opinion,” whereas the “fair report” privilege 
protected fair and accurate reports of official action regarding 
matters of public concern. 423 S.E.2d at 577-78. The court then 
proceeded to reject the defendants’ attempts to “shuffle the two 
privileges to create an editorial that is primarily a recitation 
of alleged facts where the reader is led to believe that the 
editorial writer believes the reported unsubstantiated facts, 
which are indeed untruths or half-truths.” Id. at 578. While the 
“fair report” privilege might fairly be implicated in this case, 
I fail to see how “fair comment” comes into play in the news 
report at issue here. With respect to the “fair report” 
privilege, this court has noted that it may be lost where “the 
press plainly adopts the defamatory statement as its own.” 
Chapin, 993 F.2d at 1098 (emphasis added). Clearly, as the 
district court noted, there is some overlap between West 
Virginia’s fair report privilege and the endorsement requirement 
for implied defamation. 2010 WL 323329, at *7. 

 

These exacting standards requiring intent or endorsement are not 

satisfied on the present record. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 36 of 47



 

 37 

Tomblin cites to several cases to bolster her claim, but 

they do not provide the support necessary for her to avoid 

summary judgment on this record. She cites Schiavone 

Construction Co. v. Time Inc., where the court found a grant of 

summary judgment inappropriate in a defamation claim against a 

magazine for an article about the FBI’s investigation of former 

U.S. labor secretary Robert Donovan. 847 F.2d 1069 (3d Cir. 

1988). The article in question omitted an exculpatory fact about 

the plaintiff, but included a statement implying that his 

alleged connections to organized crime would have negatively 

influenced the Secretary’s confirmation hearings in the Senate. 

Id. at 1072. The Third Circuit found that the exclusion of the 

exculpatory information with the inclusion of the suggestive 

comments exceeded the bounds of fair reporting and precluded 

summary judgment for the defendants. Id. at 1092.  

Similarly, in Hinerman, which Tomblin also cites, the West 

Virginia court affirmed the lower court’s finding of libel in a 

suit against a newspaper for an editorial that included only the 

bad facts and not one of the exculpatory facts that came out of 

the hearing that was the subject of the editorial. 423 S.E.2d at 

578. In that case, as in Schiavone, the author included “caustic 

and vituperative” editorial comment in addition to the abridged 

facts. Id. Neither of these cases is on point, as the courts in 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 37 of 47



 

 38 

both relied on the editorial commentary, in addition to the 

omission of certain facts in order to find the claim actionable.  

 Here, Tomblin has failed to project sufficient probative 

evidence to demonstrate that the statements in the broadcast 

were false; further, she is unable to point to any suggestive or 

inappropriate editorial comment in the broadcast that would make 

this case resemble the facts in Schiavone or Hinerman. Despite 

the fact that the report left out relevant details, even highly 

relevant details, the record shows that the reporter made a 

variety of efforts to investigate the mother’s allegations and 

presented the results of the DHHR’s own investigation into the 

allegations. Thus, the report, taken as a whole, fails to create 

a genuine issue of material fact from which a rational trier of 

fact could find any evidence that Appellee intended or endorsed 

the false implication alleged by Tomblin.  

 The summary judgment record would not permit a rational 

trier of fact to reasonably find that Appellee intended to imply 

that an adult sexually abused a child at the daycare. 

Specifically, Noreika testified on deposition, without 

contradiction in the record before us, that before meeting the 

mother, she called Law, a spokesperson for DHHR. She spoke to 

him again after her interview with the mother, informing him of 

what she had learned from the mother. Noreika testified that Law 

said he could not talk about the allegations, but confirmed that 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 38 of 47



 

 39 

the daycare was under investigation. Noreika then attempted to 

interview someone from the daycare who could address the 

allegations, but was asked to leave before she could complete 

her interview. She called Law upon leaving the daycare and again 

after she wrote her story, reading the script aloud to him. 

Noreika also testified that her report was reviewed by another 

reporter and the news director. 

 Moreover, the broadcast itself fails to provide any 

indication that Appellee endorsed the implication that an adult 

at the daycare abused a child. During the broadcast, Noreika 

stated that the DHHR investigation had only turned up worker 

inattentiveness. DHHR spokesperson Law presented the agency’s 

position during the broadcast. In her affidavit in support of 

defendant’s motion for summary judgment, Noreika explained that 

the “point of the Report was to let people know that Kim’s Kids 

Daycare was investigated by the DHHR following a mother’s 

allegations of abuse that occurred at the Daycare. . . . 

However, the specifics of the allegations were unimportant to 

the Report, therefore they were characterized in nature only and 

the Report did not identify or describe the people involved or 

the specific acts alleged.” J.A. 279.  The inclusion of multiple 

viewpoints and the reporting of the results of the agency’s 

investigation do not support Tomblin’s contention that the 

omission of the details of the incident or inclusion of the 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 39 of 47



 

 40 

brief image of her face (captured in an effort to get her to 

talk about the allegations on camera) indicate an endorsement by 

Appellee of the implication that an adult, and specifically Kim 

Tomblin, had engaged in the sexual abuse alleged.9 Because 

Tomblin fails to show the requisite endorsement or intent 

required for defamation by implication, her claim based on 

indirect defamation also fails.10

                     
 9 Under the majority’s approach, the following two scenarios 
would be treated exactly the same:  

 

(1) when the daycare owner is interviewed during the 
preparation of the broadcast report, she discloses, on 
camera, the detail that the inappropriate touching 
alleged was child-on-child contact. Then, when the 
story is broadcast, the portion of the tape showing 
Tomblin explaining the detail is omitted;  
(2) this case, the daycare owner is also offered the 
opportunity to present her view of the facts, but she 
declines to make any statement on camera and simply 
denies the truth of the allegations while she is off-
camera. Then, when the story is broadcast, the 
broadcaster, aware that the allegations related to 
child-on-child contact, includes the owner’s denials, 
but omits that detail. 

 In my view, the first scenario provides affirmative 
evidence of the broadcaster’s intention to make the defamatory 
implication; the case should go to the jury. In contrast, the 
second scenario, which involves merely an omission, provides no 
more than a scintilla of evidence of the broadcaster’s 
intention, and the case should be resolved on summary judgment 
in favor of the broadcaster and against the plaintiff, who bears 
the risk of non-persuasion.  

10 In concluding that, as a matter of law, defamation by 
implication cannot be shown in this case, I do not intend to 
commend the journalistic integrity of Appellee. Allegations of 
sexual abuse grab a viewer’s attention more than headlines 
concerning lack of supervision; by choosing to frame its report 
around the mother’s allegations of sexual abuse, Appellee 
appears to have engaged in the kind of titillation that drives 
(Continued) 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 40 of 47



 

 41 

     * * * 

 For the reasons set forth above, I would affirm the 

district court’s resolution of the defamation claims asserted 

here as a matter of law in favor of Appellee. 

      B. 

 Tomblin also challenges the district court’s grant of 

Appellee’s motion for summary judgment as to the false light 

invasion of privacy claim. Under West Virginia law, “defamation 

and invasion of privacy remain distinct theories of recovery 

entitled to separate consideration.” Crump, 320 S.E.2d at 81. 

Further, “the ‘right of privacy’ does not extend to 

communications which are . . . matters of legitimate public 

interest.” Id. at 85. A court must not “consider words or 

elements in isolation, but should view them in the context of 

the whole article to determine if they constitute an invasion of 

privacy.” Id. at 87. For a successful false light claim, “the 

matter publicized as to the plaintiff must be untrue.” Id. 

Although a private figure need only prove negligence in 

publishing the statement, where a “legitimate matter of public 

                     
 
too much of our contemporary news media. Still, while one may 
deplore this tendency toward sensationalism, I do not believe 
that common law defamation actions can overcome the 
constitutional protections for speech involving matters of 
public concern in the absence of some affirmative conduct that 
demonstrates the media defendant’s endorsement of the false 
implication.  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 41 of 47



 

 42 

interest is involved” and where “a logical nexus exists between 

the plaintiff and the matter of public interest,” even a private 

figure plaintiff must show “knowledge of falsity or reckless 

disregard for the truth.” Bell v. Nat’l Republican Congressional 

Cmte., 187 F. Supp. 2d 605, 617 (S.D. W. Va. 2002) (finding 

nexus lacking between plaintiff and matter of public concern 

addressed by pamphlet). Because Tomblin fails to show that the 

broadcast portrayed her in a false light, this claim fails. 

 Tomblin argues that whether the broadcast portrayed her in 

a false light is a question for the jury and should not have 

been decided by the district court at the summary judgment 

stage. For support, Tomblin attempts to analogize the facts of 

her case to the Crump case, where the West Virginia court 

reversed a grant of summary judgment. 320 S.E.2d at 90. The 

plaintiff in that case was a female coal miner whose image 

appeared in defendant’s newspaper with her consent in a 1977 

article about female coal miners. Id. at 75. In 1979, in an 

article regarding the difficulties facing female coal miners, 

which did not mention plaintiff by name, the paper used another 

photo of plaintiff, also taken as part of the 1977 story, but 

without plaintiff’s knowledge or consent. Id. The court found an 

issue of material fact: “whether the statements in the article 

involved referred to the appellant” and noted that, when the 

communication at issue “does not clearly favor one construction 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 42 of 47



 

 43 

over another, the determination of what light it places the 

plaintiff is for the jury.” Id. at 90. The court stated that 

these two questions went to “the key factual issue upon remand”: 

“whether the article implied that Crump had suffered harassment 

in the course of her employment, thereby either defaming her or 

placing her in a false light before the public.” Id. Tomblin 

contends that a jury should decide whether the “misleading and 

incomplete” news story in which her image appeared placed her in 

a false light. 

 Manifestly, Tomblin’s analogy to Crump is inapt, and the 

undisputed facts here, viewed in the light most favorable to 

Tomblin, fail to create a genuine issue of material fact that 

would defeat summary judgment. In particular, Tomblin’s 

situation differs from Crump’s in that her connection to the 

story in which her image appeared was clear. In Bell, a cropped 

photograph of the plaintiff standing next to a political 

candidate was published under a caption stating that the 

candidate had represented sex offenders. 187 F.Supp.2d at 617. 

The district court there found that the privilege for reporting 

on matters of legitimate public interest did not apply because 

there was no nexus between the private figure plaintiff’s image 

and the implication of the caption. Id.  

 Here, it is undisputed that Tomblin was the owner and 

director of the daycare that was the focus of the news story and 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 43 of 47



 

 44 

the subject of the mother’s allegations. The investigation of a 

licensed daycare was a matter of public concern to the community 

served by the TV station. As such, Tomblin had a clear 

connection to a news story in which she was pictured.11

Ms. Noreika stated in affidavit that this portion of 
video was intended to show the reporter’s attempt to 
get both sides of the story. This is a legitimate 
connection, and a valid message for the news 
organization to send its viewers. There is nothing in 
the broadcast to suggest that this woman who opened 
the door played a larger role in the allegations, 
further distinguishing this case from Crump, where the 
plaintiff’s picture was the only image next to a 
complete article. 

 Moreover, 

as the district court noted, “The duration of the [sic] Ms. 

Tomblin’s presence on camera is a few seconds at most and does 

not extend into portions of the story stating the mother’s 

opinions and allegations.” 2010 WL 324429, at *10. The district 

court also credited Noreika’s testimony regarding her inclusion 

of the footage from the daycare: 

 
Id.  
 
 Because Tomblin fails to project more than a scintilla of 

evidence to show how the broadcast portrayed her in a false 

light in its story about allegations involving her daycare, this 

claim fails. 

                     
11 To the extent that Tomblin’s false light claim rests on 

the alleged implication that an adult at the daycare sexually 
abused a child such that the inclusion of her image showed a 
reckless disregard for the truth, it fails for the same reasons 
as her implied defamation claim fails. See Section II.A.2 supra. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 44 of 47



 

 45 

      C. 

 Tomblin also challenges the district court’s grant of 

summary judgment on her claim of intentional or negligent 

infliction of emotional distress. Because Tomblin’s emotional 

distress claims fail as a matter of law, the district court was 

right to grant summary judgment. 

 Under West Virginia law, to establish a prima facie case 

for intentional infliction of emotional distress, a plaintiff 

must show 

(1) that the defendant's conduct was atrocious, 
intolerable, and so extreme and outrageous as to 
exceed the bounds of decency; (2) that the defendant 
acted with the intent to inflict emotional distress, 
or acted recklessly when it was certain or 
substantially certain emotional distress would result 
from his conduct; (3) that the actions of the 
defendant caused the plaintiff to suffer emotional 
distress; and (4) that the emotional distress suffered 
by the plaintiff was so severe that no reasonable 
person could be expected to endure it. 
 

Philyaw v. Eastern Associated Coal Corp., 633 S.E.2d 8, 13 (W. 

Va. 2006) (internal citations and quotations omitted). Claims of 

negligent infliction of emotional distress in West Virginia, 

moreover, are unlikely to prevail where the facts “do not 

pertain to the threatened health or safety of the plaintiff or a 

loved one of the plaintiff.” Brown v. City of Fairmont, West 

Virginia, 655 S.E.2d 563, 570 (W. Va. 2007) (internal citations 

omitted)).  

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 45 of 47



 

 46 

 Tomblin fails to show that Appellee’s conduct was 

outrageous or that it acted recklessly or with intent to inflict 

emotional distress. As I discuss above in my analysis of both 

the defamation and false light claims, the news broadcast about 

Tomblin’s daycare was substantially true and did not portray her 

in a false light. Given that description, it is difficult to see 

how the broadcast could also be “so extreme or outrageous as to 

exceed the bounds of decency.” See Philyaw, 633 S.E.2d at 13. 

Nor can a claim that the station intended to inflict emotional 

distress be upheld in light of the undisputed fact that the 

reporter attempted to get both sides of the story and did not 

endorse or intend any false implication created by the report. 

As Tomblin’s claims for infliction of emotional distress are 

derivative of her earlier claims, they fail as do the others as 

a matter of law.  

 Finally, with regard to the negligent infliction claim, 

Tomblin fails to demonstrate how Appellee’s actions threatened 

her safety or that of her loved ones. Because Tomblin cannot 

establish a prima facie case of either intentional or negligent 

infliction of emotional distress, the district court’s grant of 

summary judgment on this claim should be affirmed. 

 

 

 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 46 of 47



 

 47 

      IV. 

 For the reasons set forth, I would affirm the judgment of 

the district court. 

Appeal: 10-1136      Doc: 43            Filed: 05/11/2011      Pg: 47 of 47


		Superintendent of Documents
	2013-04-24T19:11:17-0400
	US GPO, Washington, DC 20401
	Superintendent of Documents
	GPO attests that this document has not been altered since it was disseminated by GPO




