
<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

United States Court of Appeals

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT

Argued November 4, 1994    Decided January 27, 1995

No. 93-1471

METROPOLITAN COUNCIL OF NAACP BRANCHES;
ROBERT FLYNN;  HILDA ROGERS;  AMNEWS INC.;  WILBERT A. TATUM,

APPELLANTS

v.

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION,
APPELLEE

LENORA B. FULANI;  DR. RAFAEL MENDEZ;
FREDERICK L. NEWMAN;  THE NATIONAL ALLIANCE;

FOX TELEVISION STATIONS, INC.;  THE NEWS CORPORATION LIMITED,
INTERVENORS

And Consolidated Case No. 94-1039

————-

Appeals from the Federal Communications Commission

————-Robert L. Thompson argued the cause and filed the briefs for appellant Caucus for
Media Diversity.

David E. Honig and Laura Blackburn argued the cause and filed the briefs for appellants
Metropolitan Council of NAACP Branches, et al.

Daniel M. Armstrong, Associate GeneralCounsel, FederalCommunications Commission, argued the
cause for appellee. With him on the brief were William E. Kennard, General Counsel, and C. Grey
Pash, Counsel, Federal Communications Commission.  Renee Licht entered an appearance for
appellee.

Marc J. Rosenstein argued the cause for intervenors Fox Television Stations, Inc., and The News
Corporation Ltd. With him on the brief was William S. Reyner, Jr.

Arthur R. Block filed the brief for intervenors Lenora B. Fulani, Dr. Rafael Mendez, Frederick L.
Newman, and The National Alliance.

Before SENTELLE, RANDOLPH, and ROGERS, Circuit Judges.

Opinion for the Court filed by Circuit Judge SENTELLE.

SENTELLE, Circuit Judge:  The Metropolitan Council of NAACP Branches, the Caucus for

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 1 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

Media Diversity, and various individuals (hereinafter "appellants"), appeal from a decision of the

Federal Communications Commission ("FCC" or "Commission") granting Fox Television Stations,

Inc. ("Fox") a permanent waiver of its ban on the cross-ownership of TV stations and newspapers

in the same market in relation to the reacquisition of the New York Post newspaper by Fox's

principal, Rupert Murdoch. They argue that the FCC acted in an arbitrary or capricious manner, that

its decision was not supported by the record, and that certain FCC commissioners should have

recused themselves. Because we conclude that none of their arguments is meritorious, the

Commission's decision is affirmed.

I. BACKGROUND

Fox, which is controlled by Murdoch, acquired a TV station in New York City in 1986. At

the time, Murdoch also owned the New York Post ("the Post"). He was granted two years to divest

his interest in the Post so as to satisfy the FCC's rule, 47 C.F.R. § 73.3555(d) (1994), prohibiting

common ownership of a broadcast station and a daily newspaper in the same market.  See Health and

Medicine Policy Research Group v. FCC, 807 F.2d 1038 (D.C. Cir. 1986). In 1988, Murdoch sold

the Post to real estate developer Peter Kalikow, although Murdoch's companyremained contingently

liable for some of the Post's obligations. Kalikow declared personal bankruptcy in August 1991.  He

and his bankruptcy creditors committee sought to sell all or part of the Post and conducted

negotiations with various groups throughout 1992, without success.  In February 1993, real estate

developer Abraham Hirschfeld agreed to purchase the Post. Pursuant to the terms of the agreement,

Kalikow ended his search for other buyers until the court in his personal bankruptcy proceeding

ordered the recommencement of solicitation as a precondition of its approval of the Hirschfeld

contract. Several potential purchasers expressed interest at this time, but none found the Post's

financial condition acceptable.  See generally Fox Television Stations Inc., 8 F.C.C.R. 5341 (1993).

In March 1993, the bankruptcycourt granted Hirschfeld operational control of the Post based

in part on his pledge to invest $3 million in the newspaper.  Hirschfeld then fired the Post's

editor-in-chief and several other editors, resulting in a revolt against him by the remaining editorial

staff.  As these events unfolded, it became apparent that Hirschfeld would not be able to complete

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 2 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

the purchase of the paper, and Kalikow put the Post's parent company, New York Post Co., into

bankruptcy. The Post's circulation began to drop, as did its advertising sales and its ability to obtain

production supplies, pay taxes, and provide employee benefits.

As the Post's condition deteriorated, various officials, including then-Governor Mario Cuomo,

asked Murdoch to repurchase the paper. Other potential bidders also expressed interest at this time.

Champion Holding Company("Champion") expressed its interest in obtaining the Post and attempted

to tender a $1,000,000 check to the bankruptcy court, which the court did not accept because offers

from other bidders were not before the court at that time.  Champion drew up a memorandum of

understanding with the New York Post Company's Vice President Steven Bumbaca to purchase the

Post's assets for $7,400,000, which would be signed after approval by the Post's committee of

unsecured creditors and upon evidence of authorization of Bumbaca to execute the memorandum on

behalf of the Post.  The creditors committee deemed Champion's offer unacceptable, however, due

to a deficient purchase price, reliance on "unrealistic union concessions," and insufficient amounts of

working capital. The committee notified Champion that the committee was not interested in

Champion's offer, and, although Champion told the committee that its interest continued, it ultimately

withdrew its offer three months later, in June 1993.

On March 29, 1993, Murdoch's company executed a management agreement for the Post,

which was approved by the court in the corporate bankruptcy.  Murdoch agreed to assume

management of the paper, conditioned, among other things, upon his obtaining a permanent waiver

of the FCC's ban on cross-ownership and negotiating new agreements with the Post's labor unions.

The agreement provided for its termination on June 1, 1993, although Murdoch's company retained

the right to put off termination for an additional thirty days in the event Fox had not yet obtained a

waiver from the FCC.

Fox's request for a permanent waiver rested primarily on two grounds: first, that no other

viable purchaser had demonstrated a willingness to undertake the large financialburden of revitalizing

the Post or shown the managerial and editorial skills needed to operate in New York's competitive

news environment; and second, that application of the cross-ownership rule here would disserve the

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 3 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

underlying policy of diversity and instead result in elimination of a competitive voice.  Appellants,

Champion, and others opposed Fox's request for a permanent waiver. Appellants questioned whether

the FCC has the power to grant permanent waivers under the cross-ownership rule because Congress

provided in Pub. L. No. 102-395, 106 Stat. 1846 (1992), that appropriated funds may not be used

to repeal or reexamine the rules and policies established to administer the cross-ownership rule.

They also pressed for a hearing on alleged misrepresentations by Fox and on the particulars

of the alleged inability to sell the newspaper and of Murdoch's offer.  Champion claimed that

Murdoch was not the only viable purchaser for the Post and described its offer to buy the paper.

Some commenters, who appear in this appeal as intervenors, argued that preserving the Post would

not help diversity because its demise would free up advertising funds that could go to minority-owned

papers and also suggested that if Murdoch was eliminated, minority businesspersons might buy the

paper.  These individuals and other groups also claimed that the Post had a policy of attacking the

black community and argued that its demise would therefore be beneficial to diversity.

The FCC considered Fox's waiver request in an expedited process and, in a declaratory ruling

adopted June 29, 1993, granted the permanent waiver by a two-to-one vote.  Fox Television Stations

Inc., 8 F.C.C.R. 5341 (1993). The FCC stated that the "unique and severe financial situation of the

Post that apparently confronts the bankruptcy court ... warrants our immediate attention," and

concluded that a quick decision would minimize any conflict with the objectives of bankruptcy law,

which are equality of distribution among creditors, a fresh start for debtors, and efficient

administration of cases.  Id. at 5343-44. The FCC reasoned that its decision on Murdoch's eligibility

best served the public interest by allowing the bankruptcy court to consider the full complement of

eligible bidders for the Post. It took no position on whether Murdoch was the paper's only viable

buyer, but noted that the exclusion of Murdoch as a potential purchaser might "ultimately disserve

the underlying diversity purposes of the cross-ownership rule and would not accord appropriate

deference to the policies and objectives of bankruptcy law."  Id. at 5344.

The FCC stated that the proscriptionagainst commonownership ofnewspapers and broadcast

stations arose fromtwo fundamentalprinciples, the promotionofmaximum diversification of program

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 4 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

viewpoints and the prevention of undue concentration of economic power, but noted that diversity

was the preeminent goal.  Id. at 5347. The Commission observed that it devised waivers for the

cross-ownership rule for four situations wherein application of the rule would be unduly harsh:

(1) where there is an inability to dispose of an interest to conform to the rules; (2)
where the only sale possible is at an artificially depressed price;  (3) where separate
ownership and operation of the newspaper and station cannot be supported in the
locality; and (4) where, for whatever reason, the purposes of the rule would be
disserved by divestiture.

Id. at 5348 (footnote omitted). 

The FCC considered the Post's insolvency and need for a huge capital outlay coupled with

newspaper expertise to survive, that the paper was put into bankruptcy after a 16-month search failed

to uncover a suitable buyer, and that there was evidence that Murdoch's ownership might be pivotal

to the paper's viability. Id. at 5349-50. The FCC therefore concluded that Fox's request fell under

the fourth criterion for waiver and that a waiver was warranted. The Commission further concluded

that a permanent waiver was appropriate as an accommodation between communications policies and

bankruptcy policies since it removed the uncertainties about the status of Murdoch as a bidder in the

bankruptcy court.  Id. at 5349. The FCC reasoned that given the wide array of broadcast stations

and newspapers in New York, Murdoch's potential for amassing an undue amount of control in the

marketplace for ideas was unlikely and any cost to diversity from the waiver would be outweighed

by the preservation of the Post.  Id. at 5351-52.

One of the appellants, Caucus for Media Diversity, had requested a further factual inquiry

before the FCC to explore its allegations that Fox made misrepresentations of material fact in its

waiver request by stating that it was imperative that the Commission act by June 1 and asserting that

Murdoch was the only serious potential purchaser for the Post. The FCC determined that the totality

of the evidence did not raise a substantial and material question of fact justifying further inquiry into

these matters.  Id. at 5355. While it found Fox's claim that Commission action by June 1 was

"imperative" to be an overstatement and potentially misleading, the FCC further concluded that other

evidence showed that Fox described the time limit accurately, disclosed the possibility of an extension

to the Commission, and did not materially distort the facts.  Id. at 5356. The Commission also

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 5 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

determined that Fox's statements regarding other purchasers merely indicated that, in its opinion,

there were no other viable purchasers and Fox was unaware of Champion's continued interest when

it filed its waiver request.  Id. at 5356-57.

Caucus for Media Diversity petitioned for reconsideration based on the alleged

misrepresentations made by Fox. The FCC denied reconsideration on December 17, 1993, on the

basis that it already fully considered these matters in the declaratory ruling.  See Fox Television

Stations Inc., 8 F.C.C.R. 8744 (1993).

On September 15, 1993, the bankruptcy court authorized the purchase of the Post by

Murdoch's company.  The court observed that Murdoch's company was the only bidder for the

newspaper even though there had been a reasonable opportunity for others to compete.  The court

also noted that the Post had suffered continuing and substantial losses during the bankruptcy

proceedings and that, absent the purchase by Murdoch, it was likely that the newspaper would

liquidate.  In re The New York Post Co., No. 93-B-41306 (Bankr. S.D. N.Y. 1993).

II. DISCUSSION

A. Alleged Misrepresentations by Fox

Appellants argue that Fox made a serious misrepresentation byfalsely implying that there was

a June 1, 1993, deadline based on the termination date of the court-approved management agreement

and that the FCC conceded that some of these statements by Fox, while technically accurate, were

potentially misleading and overstatements. Appellants assert that the Commission's decision that no

further inquiry was required because there was no evidence of deceptive intent by Fox is untenable

because the filing of the actual management agreement with the FCC, which contained the thirty-day

extension provision, was insufficient to counteract the effect of Fox's repeated statements about the

June 1 deadline. As further evidence of Fox's alleged duplicity, appellants point to the fact that

Murdoch's lawyer told the bankruptcy court that Murdoch was prepared to extend the extra thirty

days if necessary to obtain the FCC waiver.  Appellants argue that this constitutes prima facie

evidence of Fox's intent to deceive, see David Ortiz Radio Corp. v. FCC, 941 F.2d 1253, 1260 (D.C.

Cir. 1991) (fraudulent intent shown by misrepresentation coupled with proof that party making it

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 6 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

knows it is false), and assert that the FCC improperly failed to order a hearing on Fox's

misrepresentation.  See California Pub. Broadcasting Forum v. FCC, 752 F.2d 670, 680 (D.C. Cir.

1985) (FCC's denial of a hearing on a substantial and material factual dispute on issue of

misrepresentation was arbitrary and capricious).  Moreover, appellants claim the FCC erred in

assuming that the evidence must prove an intent to deceive before a hearing is required.  See Citizens

for Jazz on WRVR, Inc. v. FCC, 775 F.2d 392, 397 (D.C. Cir. 1985) (to warrant a hearing,

allegations must merely present a substantial and material question of fact, not actually prove

misrepresentation).

Similarly, appellants assert that the FCC arbitrarily and capriciously departed from precedent

by denying a hearing on the alleged misrepresentation by Fox about the existence of other potential

purchasers, especially since the Commission admitted that some of Fox's statements in this regard

were troubling. They also allege that the FCC's conclusion that there was not a substantial question

on Fox's misrepresentation on this issue is not tenable, especially given the Commission's

long-established requirement that applicants be "scrupulous in providing complete and meaningful

information...."  Lorain Journal Co. v. FCC, 351 F.2d 824, 830 (D.C. Cir. 1965), cert. denied, 383

U.S. 967 (1966). Appellants also claim that Fox has shown a pattern of misrepresentation in its

actions in a comparative renewal proceeding for KKTV, Los Angeles, and that the FCC erred in

refusing to order further inquiry into this behavior.

The Administrative Procedure Act, 5 U.S.C. § 701 et seq. (1988), provides that a court must

uphold a federal agency's action unless it is "arbitrary, capricious, an abuse of discretion, or otherwise

not in accordance with law."  Id. at § 706(2)(A). Under this deferential standard, we "must determine

whether the agency has articulated a rational connection between the facts found and the choice made

[and] may reverse only if the agency's decision is not supported by substantial evidence or the agency

has made a clear error in judgment."  Kisser v. Cisneros, 14 F.3d 615, 619 (D.C. Cir. 1994) (internal

quotation marks and citations omitted).

The FCC will hold a hearing only when a dispute is clearly and adequately alleged, is factual,

and rises to the level of a substantial and material issue.  David Ortiz Radio Corp., 941 F.2d at 1257.

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 7 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

In reviewing the FCC's denial of a requested hearing, we play only a limited role because the FCC's

discretion and expertise are "paramount in this sphere."  Id. The FCC argues that a hearing on the

misrepresentation issue was unnecessary because appellants challenge only the inferences that the

FCC drew from uncontested facts. See National Ass'n for Better Broadcasting v. FCC, 591 F.2d

812, 815 (D.C. Cir. 1978) (hearing not required to resolve disputes over the proper inferences to be

drawn from agreed-upon facts). This court, however, has held that the question of intent to mislead

is a factual one which, if "substantial," will justify an evidentiary hearing.  See California Public

Broadcasting Forum v. FCC, 752 F.2d 670, 679-80 (D.C. Cir. 1985);  Citizens for Jazz on WRVR,

Inc., 775 F.2d at 395-96. The question, then, is whether appellants presented "such strong

circumstantial evidence of misrepresentation as to justify reversing the Commission's judgment that

the ultimate question was not a substantial one."  Citizens for Jazz on WRVR, Inc., 775 F.2d at 396.

The FCC carefully considered all of appellants' allegations, evaluated the record, and

determined that there was not a substantial and material issue regarding Fox's intent to mislead by its

statement that a decision by June 1 was imperative. The statements by Fox can fairly be characterized

as bombast rather than outright falsehoods, and the FCC relied on other evidence in the record

suggesting that Fox did not actually attempt to mislead the FCC on the relevant issues.  See Citizens

for Jazz on WRVR, Inc., 775 F.2d at 395 (FCC must weigh the allegations of misrepresentation

against the other evidence before it and then decide whether there is a substantial question of fact

such that the totality of the evidence arouses a sufficient doubt on the point requiring further inquiry).

Accordingly, the FCC's conclusion that allegations regarding Fox's misrepresentations did not raise

a material issue requiring a hearing was not arbitrary and capricious or unsupported by the record.

See WHW Enters., Inc. v. FCC, 753 F.2d 1132, 1139 (D.C. Cir. 1985) (in reviewing FCC's

application of standards for candor and forthrightness, court looks only to see whether Commission's

conclusions and findings are supported by the record and are not arbitrary and capricious).

Likewise, the FCC considered appellants' allegations that Fox misrepresented the

non-existence of other potential purchasers and concluded that Fox stated that there were no other

viable buyers for the Post. Later events, although not determinative of Champion's qualifications at

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 8 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

the time of the waiver request and the FCC's decision, appear to have borne out Fox's conclusion that

Champion was not a viable bidder for the Post. While Champion did offer to buy the paper, its

proposal was rejected by the Post's committee of unsecured creditors as deficient in price and

insufficient in working capital.  Champion actually withdrew its offer to buy the Post three months

before the bankruptcy court made its final decision. Moreover, Murdoch was the only bidder for the

paper before the bankruptcy court, a fact which supports the reasonableness of the Commission's

conclusion that Fox did not engage in a misrepresentation when it stated that Murdoch was the only

viable bidder.

As for the licensing proceeding in Los Angeles, while the Review Board found that Fox

violated FCC rules, the Commission ultimately rejected the Review Board's findings in this matter.

See Fox Television Stations, Inc., 9 F.C.C.R. 62 (1993). Accordingly, the FCC did not act in an

arbitrary or capricious manner in determining that the allegations regarding Fox's misrepresentation

in the renewal proceeding did not require a hearing.

B. Ripeness of Waiver Request and Completeness of the Evidence Before the FCC

Appellants assert that Fox's request for a waiver was unripe because Murdoch had no binding

commitment to buy the Post when Fox filed with the FCC.  Because there was no formal deal, they

claim that the FCC had an incomplete basis upon which to reach an informed decision.  Cf. United

States v. Storer Broadcasting Co., 351 U.S. 192, 205 (1956) (waiver hearing provided for parties

presenting completed applications and adequate reasons for waiver).  Fox's waiver request was

incomplete, appellants maintain, because it did not give the FCC the full particulars needed, such as

a copy of the 1988 agreement to sell the Post to Kalikow. Cf. Washington Star Communications,

Inc., 54 F.C.C.2d 669 (1975). The FCC's failure to hold an evidentiary hearing, appellants argue,

meant that the Commission did not have before it the proper evidence, which would have shown that

allowing Murdoch to purchase the Post would not help diversity because, inter alia, the demise of

the Post would benefit minority-owned papers.

Appellants' arguments fail on several grounds. First, regarding ripeness, unlike the case or

controversy requirement for a federal court, under 5 U.S.C. § 554(e) (1988), an agency may issue

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 9 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

a declaratory order to terminate a controversyor remove uncertainty.  See Chavez v. Director, Office

of Workers Compensation Programs, 961 F.2d 1409, 1414 (9th Cir. 1992) (ripeness doctrine derives

from Article III limitations on federal judicial power that are inapplicable to administrative agencies).

Moreover, Fox's waiver request was not hypothetical and Murdoch had a substantial financial liability

based upon his contributions under the interim management agreement, which the FCC determined

amounted to $4.224 million in the first six weeks alone.

In the Washington Star case relied on by appellants, the FCC stated that while the inability

to sell a newspaper could be the basis for a waiver, a waiver was not justified in that case because the

full particulars on efforts to sell the paper had not been supplied.  54 F.C.C.2d at 675.  The FCC

concluded that Washington Star was distinguishable because, in this case, the Commission had before

it sufficient facts to grant a waiver under the fourth basis for a waiver, that is, where the purposes of

the rule would be disserved by divestiture.  Fox Television, 8 F.C.C.R. at 5354 n.56.

While the asking price for the Post was not clearly set forth in Fox's waiver request, for

several reasons that omission is not dispositive of the adequacy of the waiver request in this case.

First, the FCC evaluated the waiver request not under the inability-to-sell criterion used in

Washington Star, but under the criterion that considers whether the purposes of the rule would be

disserved by divestiture. The Commission chronicled in detail the extensive efforts to sell the paper

and concluded that the purposes of the cross-ownership rule would be disserved by precluding the

strongest bidder from participating in the bankruptcy court's sale of the Post since there were few,

if any, others who would take on the troubled newspaper.

Second, the Post, unlike the Washington Star, was in bankruptcy and, as described by the

bankruptcy court, was suffering continual and substantial losses such that during the proceedings its

value as a going concern was rapidly diminishing.  See In re The New York Post Co., Inc., slip op. at

4. Thus, considering the Post's dire financial situation, the prospect of finding a bidder willing to take

on the large liabilities of running the newspaper was the real concern, rather than the newspaper's sale

price. Third, in Washington Star, the owner of the paper both controlled the sale process and

prosecuted the waiver application before the FCC, seeking a waiver on the basis of inability to sell

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 10 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

the newspaper.  The Commission was concerned that the owner had not demonstrated that he had

made a reasonable, good-faith effort to sell and could not find a willing and able buyer, which was

fundamental to granting a waiver premised on an inability to sell, and it ordered an evidentiary hearing

on this issue. By contrast, in the instant case, the bankruptcy court, not Kalikow or Fox, supervised

the New York Post Co.'s attempts to sell the newspaper, and this proceeding had safeguards to

ensure against manipulation of the sales process.  The FCC deferred to the bankruptcy court's role

in determining whether bids for the Post were fair and limited its inquiry to whether, if Murdoch was

the successful bidder, a permanent waiver would be in the public interest. Accordingly, Washington

Star is distinguishable and the FCC did not err by failing to order a hearing on the specifics of

Murdoch's bid for the Post.

Additionally, in rejecting appellants' argument that the failure of the Post would serve

diversity, the FCC stated that the cross-ownership rule was never intended to cause the demise of an

existing newspaper but to promote diversification of the mass media as a whole.  Given the broad

authority of the FCC to determine where the public interest lies in the regulation of broadcasting to

foster diversity, see FCC v. National Citizens Comm. for Broadcasting, 436 U.S. 775, 794-95

(1978), its decision to preserve an existing source of informationseems reasonable and must therefore

be upheld by this court.

C. Propriety of Granting a Permanent Waiver

Appellants assert that the FCC failed to explain why it deviated from precedent and granted

a permanent, rather than a temporary, waiver.  See Greater Boston Television Corp. v. FCC, 444

F.2d 841, 852 (D.C. Cir. 1970) (an agency's view of what is in the public interest may change, but

an agency changing its course must supply a reasoned analysis indicating that prior policies are being

deliberately changed, not casually ignored), cert. denied, 403 U.S. 923 (1971). They allege that Fox

failed to meet its heavy burden of proof to justify a permanent waiver, see News America Publishing,

Inc. v. FCC, 844 F.2d 800, 803 n.4 (D.C. Cir. 1988);  Health & Medicine Policy Research Group,

807 F.2d at 1042-43, by submitting information showing that a permanent waiver was necessary,

rather than merely beneficial, to the Post's continued existence.  Moreover, appellants contend that

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 11 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

not only does the grant of a permanent waiver to Fox, part of the world's largest media company,

effectively eviscerate the long established cross-ownership rule, it violates Congress's direction that

no federal funds be used to repeal or reexamine the rule.  See Pub. L. No. 102-395, 106 Stat. 11846

(1992). It is also contrary to the public interest, appellants argue, because the Post, under Murdoch,

will and has already engaged in anti-competitive behavior by giving undue attention to a program on

Fox's TV station. Further, appellants assert that the FCC's decision was arbitrary and capricious

because it failed to evaluate the impact of the waiver on the black community by considering

appellants' arguments and expert testimony that the New York media market is noncompetitive in its

service of minority audiences.  See Citizens to Preserve Overton Park, Inc. v. Volpe, 401 U.S. 402,

416 (1971) (court must determine whether agency's decision was based on consideration of all

relevant factors);  Weyburn Broadcasting Ltd. Partnership v. FCC, 984 F.2d 1220, 1227-28 (D.C.

Cir. 1993).

The FCC reasoned that granting the waiver would accommodate federal bankruptcy policies

without undermining the cross-ownership rule's goals of competition and diversity.  See, e.g.,

Telemundo, Inc. v. FCC, 802 F.2d 513, 518 (D.C. Cir. 1986) (FCC should approve the most

advantageous sale of a bankrupt's assets if it will not unduly interfere with FCC's mandate to ensure

that licenses are used and transferred in accordance with the Communications Act).  It further

concluded that a permanent, rather than a temporary, waiver was appropriate based on the persuasive

business reasons Foxoffered showing that a permanent waiver was necessary to its long-termstrategy

for reviving the Post.  For example, without a permanent waiver, Fox would be unable to conclude

meaningfulnegotiations with the Post's labor unions, suppliers, distributors, creditors, and advertisers.

Also, Murdoch could not be expected to sustain the huge operating losses and undertake the

enormous commitment necessary to revitalize the Post without knowing whether he would ultimately

be forced to sell the newspaper or the TV station. Granting a temporary waiver would have been

meaningless and would not have achieved the goal of having a viable bidder for the paper, the FCC

reasoned, because Murdoch would not pursue his bid for the Post in that circumstance and the

bankruptcy court might be left with few, if any, viable offers to consider.  Thus, in the FCC's view,

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 12 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

 1"[T]he burden on an applicant for a permanent waiver," however, "is considerably heavier
than for a temporary one."  News America Publishing Inc., 844 F.2d at 803.  

granting the waiver helped the debtor, the creditors, and the bankruptcy court by removing

uncertainties as to the viability of the primary bidder.

The FCC also concluded that a grant of the waiver was unlikely to have a significant impact

on the diversity and competition concerns underlying the cross-ownership rule and that it has no

authority to base its actions upon the anticipated content of the newspaper. It found that appellants'

view of the New York market was not borne out since the record showed that not only is New York's

media market uniquely competitive, the Post and Murdoch's TV station have a very small audience

and advertising share of it.  As for the charge that the Post had already engaged in anticompetitive

behavior, the FCC determined that the evidence of this was insufficient since it merely consisted of

a three-paragraph article claiming that the Post promoted a program to be aired on Fox's New York

station.

Despite appellants' assertions, it is not clear that the FCC actually changed course in granting

Fox a permanent waiver. Since the promulgation of the cross-ownership rule, the FCC has provided

for waiver in exceptional circumstances, National Citizens Committee for Broadcasting, 436 U.S.

at 786 n.9;  Health & Medicine Policy Research Group, 807 F.2d at 1041 n.4, such as where strict

application of the rule would "defeat rather than advance the goal of media diversity."  News America

Publishing, Inc., 844 F.2d at 803. In announcing the cross-ownership rule, the Commission

specifically contemplated the possibility of permanent waivers.  See Second Report & Order, 50

F.C.C.2d 1046, 1076 n.24, 1085 (1975). Although the Commission has thus far granted permanent

waivers only to preserve existing ownership patterns, see, e.g., Field Communications Corp., 65

F.C.C.2d 959 (1977), it has never ruled out the possibility of granting permanent waivers in other

extraordinary circumstances.1 Indeed, in Washington Star, the Commission did not reject the request

for a permanent waiver but merely set it for a hearing to resolve certain issues.  The applicant

subsequently amended its request to seek instead a temporary waiver, so the FCC never reached the

question of whether a permanent waiver would have been justified in those circumstances.  See also

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 13 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

Field Communications Corp., 65 F.C.C.2d 959 (1977) (Commission granted a permanent waiver of

the cross-ownership rule where transaction did not actually create a new ownership pattern and noted

that waivers can be appropriate based on the exigencies of the situation).  Furthermore, because

waivers for extraordinary circumstances have been contemplated since the rule's adoption, the FCC's

determination that such circumstances obtain and warrant a waiver does not violate Congress's ban

on repealing or reexamining the rule. 

While appellants claim that Fox failed to submit adequate information to show that a

permanent waiver was necessary, the FCC reasonably found that the evidence was sufficient based

on Fox's submissions about the need for a long-term business plan for the Post. The FCC did explain

in some detail why it granted a permanent waiver in this case, and its conclusion that Fox met the

heavy burden for a permanent waiver and that the grant of the permanent waiver is in the public

interest, is entitled to substantial judicial deference.  See Health & Medicine Policy Research Group,

807 F.2d at 1043. Additionally, the fact that Murdoch previously had a temporary, two-year waiver

and the Post floundered when he divested it, lends further support to the FCC's conclusion that a

temporary waiver was not adequate. 

Because a forecast of the direction in which future public interest lies necessarily involves

deductions based on the expert knowledge of the agency, in such circumstances complete factual

support in the record for the FCC's judgment or prediction is neither possible nor required.  National

Citizens Comm. for Broadcasting, 436 U.S. at 814.  Furthermore, the FCC properly disregarded

arguments about the editorial content of the Post because the application of the cross-ownership rule

cannot lawfully be based on a party's political, economic, or social views.  See id. at 801. Finally, the

Commission did consider, but rejected, appellants' evidence of alleged anti-competitive conduct by

the Post under Murdoch's control, and any future anti-competitive conduct can be raised and

considered in the proceeding to renew the license for Fox's New York station.

D. Necessity of Recusal by Commissioners

Appellants raise a finalunfortunate ad hominem attack on the Commission's decision. During

the administrative proceedings, one or more commenters suggested Chairman Quello and

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 14 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

Commissioner Duggan should recuse themselves from the proceedings.  Both declined;  Chairman

Quello in a statement reviewing the standards for recusal and noting that there was no evidence of

prejudgment warranting his recusal; Commissioner Duggan in a statement describing the

commenters' suggestion as based on speculation. Both Commissioners spoke correctly.  There is no

foundation for recusal.  Appellants have nonetheless renewed the attack on then- Chairman, now

Commissioner, Quello before this court.

The evidence of bias on Quello's part is no more than speculation. Appellants state that

Murdoch's lawyer told the bankruptcy court that he had received sufficient assurances that the waiver

could be obtained from the FCC. The clear implication of this statement, appellants maintain, is that

someone at the FCC gave Murdoch these assurances. Even if it followed from the lawyer's statement

that someone at the FCC had made an improper statement, we are left to wonder why we should

assume it to be Quello.

As further evidence of improper contacts between Murdoch and the Commission, appellants

point to three newspaper articles suggesting that the FCC supported giving Murdoch a waiver.

Specifically, they argue that Chairman Quello should have recused himself because he appeared to

have prejudged the issue since he stated that he did not have any objections to a waiver request and

that his statements that he offered no assurances to Murdoch's lawyer and merely meant he did not

object to the filing of the waiver request are unavailing and illogical.  See Cinderella Career and

Finishing Schools, Inc. v. FTC, 425 F.2d 583, 590-91 (D.C. Cir. 1970) (agency chairman should

have recused himself in light of his public statements indicating prejudgment of the case). Appellants

also urge that when there is a public perception that an agency has already made up its mind, it is

important to avoid even a perception of impropriety, especially when dealing with a powerful figure

like Murdoch.  They misperceive the law of recusal.

We review an agency member's decision not to recuse himself from a proceeding under a

deferential, abuse of discretion standard.  Air Line Pilots Ass'n v. United States Dep't of Transp., 899

F.2d 1230, 1232 (D.C. Cir. 1990). In an adjudicatory proceeding, recusal is required only where "a

disinterested observer mayconclude that [the decisionmaker] has in some measure adjudged the facts

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 15 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

as well as the law of a particular case in advance of hearing it."  Cinderella Career and Finishing

Schools, Inc., 425 F.2d at 591 (citations omitted). In other words, we will set aside a commission

member's decision not to recuse himself from his duties only where he has "demonstrably made up

[his] mind about important and specific factual questions and [is] impervious to contrary evidence."

United Steelworkers of America v. Marshall, 647 F.2d 1189, 1209 (D.C. Cir. 1980), cert. denied,

453 U.S. 913 (1981). At the administrative stage, Commissioner Duggan described the commenters'

requests for his recusal as having a "vague and flimsy basis." At this stage, the case for the reversal

of Commissioner Quello's decision not to recuse has essentially no basis at all.

In support of its recusal argument, the Caucus for Media Diversity points to five Joint

Appendix references as allegedlyestablishing that "interimChairman James Quello and others created

a public impression that FCC had "approved' Fox's waiver request before it was even filed." Caucus's

Br. at 21.  For ease of reference we will use the Joint Appendix pages cited by appellant in support

of its proposition:  J.A. 467, 496, 499, 502, 505.  The first of these is not in any remote sense

evidence of Quello's need to recuse or evidence of anything else. It is simply a comment filed by one

of appellants in the administrative proceedings alleging that Quello had prejudged the case, principally

because an attorney for Murdoch, according to appellants, stated that he had received "sufficient

assurances" that a permanent waiver would be granted. Appellants have given us their position here.

The fact that they have said the same thing before is no evidence that it is correct. We are left with

four possible J.A. references to support their recusal argument.

As to the first of the remaining four, J.A. 496 is a newspaper article from the Metro Section

of the March 29, 1993, New York Times. We seriously question whether a New York Times article

is admissible evidence of the truthfulness of its contents, see FED. R. EVID. 802 (hearsay not

admissible except in circumstances not applicable here) and 801(c) (hearsay defined as "a statement,

other than one made by the defendant while testifying at the trial or hearing, offered in evidence to

prove the truth of the matter asserted."). Nonetheless, even if it were, the particular article in

question says nothing at all about Quello, let alone anything compelling his recusal. The closest it

comes is the statement, "But officials who once opposed a waiver say they will support one now to

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 16 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

save the Post."  Given that everyone in the case knew that elected officials including the Governor

of New York and at least one of its Senators had come out in favor of saving the paper, there is not

only no reason to assume that the article made reference to Quello, there is every reason not to make

such an assumption.

The third reference, J.A. 499, is a one-paragraph "brief" from Broadcasting and Cable

Magazine of March 29, 1993. Ignoring the hearsay difficulty, this clipping does report that Chairman

Quello "said he "would have no objections' to a waiver request." Quello explained in the statement

we referenced above that his lack of objection was to the filing of a request, not to whether or not

the request would be granted.

The fourth reference, J.A. 502, is a clip from The Daily Variety, an entertainment trade paper,

from April 19, 1993. While the portion of the article apparently intended for our consideration by

appellants does state "the FCC sending signals the waiver would be approved, Murdoch's request was

thought to be on a fast track," the gist of the article is that Murdoch might have difficulties in getting

his waiver approved because the FCC was "throwing a wrench into the News Corp. chairman's

plans." Thus, if this entertainment press article were taken as evidence of anything, it would be that

Chairman Quello had not made his mind up in favor of Murdoch's position.

The final reference, J.A. 505, is a short, unsigned article from the March 31, 1993, Daily

Variety. The nearest to a pertinent part is a sentence that claims "interim FCC Chairman James

Quello has hinted the commission will sign off on the deal."  It does not say who heard him so hint

or how he "hinted." Even without the deferential standard which we apply to decisions not to recuse,

there would be no way that we could find that Commissioner Quello had acted improperly.  It is

unfortunate that appellants thought it necessary to mount this ad hominem challenge.

III. CONCLUSION

The FCC's detailed decisiongranting Fox a permanent waiver was not arbitraryand capricious

or unsupported by the record.  Accordingly, the appeal is hereby 

Denied.

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 17 of 18



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

 

USCA Case #93-1471      Document #99325            Filed: 01/27/1995      Page 18 of 18


		Superintendent of Documents
	2013-04-17T10:22:45-0400
	US GPO, Washington, DC 20401
	Superintendent of Documents
	GPO attests that this document has not been altered since it was disseminated by GPO




