
<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

United States Court of Appeals

FOR THE DISTRICT OF COLUMBIA CIRCUIT

Argued October 3, 1997       Decided December 12, 1997 

No. 96-1438

RADIO TELEVISIóN S.A. DE C.V. AND 
BAY CITY TELEVISION, INC.,

APPELLANTS

v.

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION,
APPELLEE

Appeal of an Order of the 
Federal Communications Commission

Norman P. Leventhal argued the cause for appellants, with 
whom Barbara K. Gardner was on the briefs.

Joel Marcus, Counsel, Federal Communications Commis-
sion, argued the cause for appellee, with whom William E. 
Kennard, General Counsel, and Daniel M. Armstrong, Asso-
ciate General Counsel, were on the brief.  C. Grey Pash, Jr.,
Counsel, entered an appearance.

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 1 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

Before:  WALD, SENTELLE and HENDERSON, Circuit Judges.

Opinion for the Court filed by Circuit Judge SENTELLE.

SENTELLE, Circuit Judge:  Radio Televisión, S.A. de C.V., 
the licensee of Mexico-based XETV, and its domestic affiliate 
Bay City Television, Inc. (collectively "XETV"), seek review 
of an FCC order granting Fox Television's application under 
§ 325 of the Communications Act for permission to transmit 
live television programming to XETV for rebroadcast into 
San Diego, California.  In a prior decision, we vacated a 
Commission order which held incorrectly that NAFTA re-
quired the FCC to abandon its prior position that certain 
public interest requirements apply to § 325 applications.  On 
remand, the FCC retreated to its prior position, stating that 
it would condition renewal in five years on whether Fox's 
foreign affiliate had provided "issue-responsive programming" 
to its San Diego viewers.  Because this requirement does not 
discriminate against foreign stations in violation of NAFTA, 
and because the Commission need not renew its explanation 
for following its long-standing policy, we affirm the Commis-
sion's order.

I.  Background

The Communications Act of 1934 (the "Act"), 47 U.S.C. 
§ 151 et seq., subjects radio and television stations that 
broadcast within the United States to licensing by the FCC, 
which must inquire as to whether the "public interest, conve-
nience, and necessity will be served by the granting" of a 
license application.  47 U.S.C. § 309(a).  To this end, the 
FCC must ask whether a broadcaster provides "issue-
responsive programming," that is, whether it serves the pub-
lic interest by providing programming that concerns local 
issues facing the community to which it broadcasts.  See, e.g., 
Commercial TV Stations, 98 F.C.C.2d 1076, 1092-94 (1984) 
(subsequent history omitted).

Because of the possibility that domestic broadcasters in 
some areas could evade the Act's requirements by transmit-
ting their signals to a foreign station for rebroadcast into the 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 2 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

United States, § 325(c) expressly prohibits such transmis-
sions without an FCC permit.  Section 325(d) provides that 
the "requirements of section 309" shall govern FCC consider-
ation of applications for such permits;  thus, in a § 325 
proceeding, the FCC must determine whether the "public 
interest, convenience, and necessity will be served by the 
granting" of the permit.  Since at least 1972, the FCC has 
considered issue-responsive programming as part of its "pub-
lic interest" analysis under § 325.

XETV has for many years broadcast programming from its 
Tijuana, Mexico facilities to viewers in San Diego, California.  
In 1956, the FCC granted the § 325 application of American 
Broadcasting Companies, Inc. ("ABC") to transmit program-
ming to XETV for rebroadcast into the domestic market.  
See Channel 51 of San Diego, Inc. v. FCC, 79 F.3d 1187, 1189 
(D.C. Cir. 1996) ("Channel 51").  When ABC filed a renewal 
application in 1968, a new domestic station, KCST, filed a 
petition to deny the permit.  Based in part on a finding that 
XETV's programming was "deficient in that it renders no 
local service meeting the needs and interests of the communi-
ty," the FCC denied ABC's renewal application.  American 
Broadcasting Cos., Inc., 35 F.C.C.2d 1 (1972) ("ABC 1972"), 
aff'd per curiam, 26 R.R.2d 203 (D.C. Cir.), cert. denied, 412 
U.S. 939 (1973).

More recently, XETV has served as the San Diego affiliate 
of the Fox Television network.  Until 1994, Fox and XETV 
relied on a practice called "bicycling":  Fox transmitted its 
programming to a U.S. receiving station, which made tapes 
and physically transported these across the border for XETV 
to rebroadcast into San Diego.  This practice legally avoided 
the § 325 licensing regime, but did not allow live broadcasts 
of any sort, which became a problem when Fox acquired the 
right to broadcast live games of the National Football League 
in 1994.  Fox accordingly sought a § 325 permit for cross-
border electronic transmission.

A domestic San Diego broadcaster, Channel 51, filed a 
petition to deny Fox's § 325 application, arguing that XETV's 
"issue-responsive programming" was deficient.  The FCC 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 3 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

eventually granted Fox's permit, in the process reviewing the 
ABC 1972 standards in light of the North American Free 
Trade Agreement ("NAFTA").  The FCC concluded that 
NAFTA had invalidated its prior position, expressed in ABC 
1972, that "all of the public interest criteria used in domestic 
proceedings [should apply] to Section 325 proceedings."  See 
Fox Television Stations, Inc., 10 F.C.C.R. 4055, 4064 (1995) 
("Fox 1").  Although recognizing that NAFTA permitted it to 
continue considering programming matters, the Commission 
held in Fox 1 that its standards must be more lenient under 
§ 325 than those applied in domestic proceedings.  NAFTA's 
Annex VI directs the Commission to consider electrical inter-
ference as the "primary criterion" for evaluating the public 
interest under § 325, and prohibits discrimination based on 
nationality and other unnecessary restrictions on trade.  Un-
der its reading of NAFTA, the FCC found the issue-
responsive programming requirement discriminatory and un-
necessarily restrictive of trade, and consequently held that it 
should no longer apply in § 325 proceedings.  Id. at 4065-66;  
Channel 51, 79 F.3d at 1191.

In Channel 51 we vacated that portion of the FCC's 
decision in Fox 1 which ruled, based on NAFTA, that the 
§ 309 issue-responsive programming analysis no longer ap-
plied to applications under § 325.  We noted that the FCC 
had "already determined, in ABC 1972, that the issue-
responsive programming requirement is relevant in a § 325 
proceeding," and held, applying well-established principles of 
administrative law, that if the FCC wanted to "depart from 
its prior ruling, it must provide a reasoned explanation."  
Channel 51, 79 F.3d at 1191;  see also Gilbert v. NLRB, 56 
F.3d 1438, 1445 (D.C. Cir. 1995).  We noted that the only 
rationale offered by the FCC for its changed position was the 
adoption of NAFTA Annex VI, principally because of the 
provisions therein prohibiting discrimination against foreign 
broadcasters.  For reasons set forth more fully in Channel 
51, 79 F.3d at 1191-92, we concluded that the FCC's reliance 
on Annex VI was misplaced and that NAFTA did not support 
the departure from the reasoning of ABC 1972. Indeed, we 
observed that it would be "well-nigh impossible to concoct" an 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 4 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

explanation for "why subjecting a foreign station to the same 
issue-responsive programming requirement to which domestic 
stations are subject constitutes discrimination against a for-
eign station on the basis of its nationality," in violation of 
NAFTA.  Id. at 1191.  Thus, we vacated the order granting 
Fox's § 325 permit and remanded for further proceedings.

On remand, the FCC reconsidered its position, based on 
our decision in Channel 51, and decided to reaffirm its 
original position articulated in ABC 1972, namely, that its 
"Section 325 analysis must include an analysis of the public 
interest convenience and necessity consistent with Section 
309."  Fox Television Stations, Inc., 11 F.C.C.R. 14870, 
14877, ¶ 21 (1996) ("Fox 2").  It then granted the Fox applica-
tion for a § 325 permit, but conditioned this grant "on 
XETV's provision of programming that meets the Commis-
sion's issue-responsive requirement during the five year au-
thorization term."  Id. at 14878, ¶ 24.  If and when Fox seeks 
renewal of its permit, it "will be required to show ... 
whether the programming broadcast by XETV has met the 
issue-responsive requirement during the term of the initial 
authorization."  Id.

II.  Justiciability

Fox has not challenged the Commission's conditional grant, 
but XETV seeks review of the condition imposed on Fox, and 
indirectly upon its own programming, by the FCC's order in 
Fox 2. XETV claims that it has standing as a "person ... 
aggrieved" by the Commission's order, and that the appeal is 
ripe for review.  See 5 U.S.C. § 702.  We hold with some 
reluctance that XETV has alleged injury sufficient to confer 
standing and to satisfy the ripeness test of Abbott Laborato-
ries v. Gardner, 387 U.S. 136 (1967), overruled on other 
grounds, Califano v. Sanders, 430 U.S. 99 (1977).

XETV's allegations of injury, at the heart of both standing 
and ripeness inquiries, amount to this:  as a result of the 
Commission's allegedly unlawful condition on a future renew-
al application by Fox, XETV must alter its behavior, expend-
ing time and money to produce, air, and document the 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 5 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

broadcast of issue-responsive programming during the next 
five years.  Even though in five years time Fox might not 
seek renewal of its § 325 permit, the terms of the FCC order 
place a burden on XETV to comply with the issue-responsive 
programming requirement if it wants to preserve any chance 
of retaining its status as an affiliate of Fox, or any other U.S. 
network.  The Communications Act grants standing before 
this Court to "any ... person [other than those enumerated 
in the statute] who is aggrieved or whose interests are 
adversely affected by any order of the Commission granting 
or denying" applications, including those under § 325(c).  47 
U.S.C. § 402(b)(6).  Although the Commission's order was 
directed to Fox, not XETV, we hold that the condition placed 
on the grant of Fox's permit would, if unlawfully imposed, 
adversely affect the interests of XETV within the meaning of 
§ 402(b)(6).

The Commission's argument that XETV suffers no harm 
from the condition because the station has already made 
plans to engage in programming that the FCC would consider 
issue-responsive has some appeal, but we ultimately reject it.  
XETV's plans may be in response to the forces of the San 
Diego market, or in response to the arguments made by its 
competitors during the ongoing § 325 proceedings—plans 
which may change and adapt according to XETV's business 
judgment.  The condition imposed in Fox 2 adds a new 
element:  a legal obligation to provide issue-responsive pro-
gramming to the San Diego market, under a threat to deny a 
renewal application five years hence.  An unlawful imposition 
of such a duty would constitute an injury to XETV's interests.

The Commission has characterized XETV's challenge as 
unripe, because the agency has not yet determined—and may 
never need to determine, if Fox does not seek renewal—that 
XETV has not adequately provided issue-responsive pro-
gramming.  Again the Commission's argument is far from 
frivolous.  However, XETV's allegations appear to meet the 
ripeness test as articulated in Abbott Laboratories, even if 
only marginally.  Under Abbott Laboratories, ripeness de-
pends on "both the fitness of the issues for judicial decision 
and the hardship to the parties of withholding court consider-

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 6 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

ation."  387 U.S. at 149.  First, the substantive issues argued 
by the parties are "fit for judicial decision."  The questions 
before us depend upon law, not facts:  whether the condition 
violated NAFTA, exceeded FCC authority, or was inade-
quately explained—not, for instance, whether particular fu-
ture programming by XETV would or would not satisfy the 
Commission's issue-responsive requirement.  Second, there 
would be significant hardship to XETV if we withheld review 
at this stage.  The order has the effect of impelling XETV to 
attempt to comply with the issue-responsive requirement over 
the next five years or risk denial of a renewal application at 
that time.  Thus, this is a situation where "the impact of the 
administrative action could be said to be felt immediately by 
those subject to it in conducting their day-to-day affairs," i.e.,
XETV's "primary conduct is affected."  See Toilet Goods 
Ass'n, Inc. v. Gardner, 387 U.S. 158, 164 (1967).  Therefore, 
we hold that XETV's claims are ripe for review.

III.  Merits

Having prevailed in its skirmish over standing and ripe-
ness, XETV is doomed to lose its battle on the merits.  We 
have already held that the Commission's application of the 
§ 309 issue-responsive programming requirement in proceed-
ings under § 325 does not constitute discrimination between 
foreign and domestic stations under NAFTA.  See Channel 
51, 79 F.3d at 1191-92.  Further, we hold that the FCC was 
not arbitrary in reverting to its prior interpretation of § 325 
after we vacated its Fox 1 order for failure to provide a 
reasonable explanation for changing its interpretation.

A. NAFTA

For the most part, XETV's briefs simply rehash arguments 
we already rejected in Channel 51:  that is, that NAFTA 
Annex VI somehow prohibits the application of the § 309 
issue-responsive programming requirement to analysis under 
§ 325.  XETV does not appear to recognize the futility of 
relying upon reasoning set forth by the Commission in Fox 1,
which we rejected in Channel 51 as incorrect.  For example, 
XETV quotes Channel 51 as ruling that NAFTA's Annex VI 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 7 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

"clearly affects the FCC's ABC 1972 holding," Appellant's Br. 
at 13, and argues that the FCC could not therefore simply 
return to its prior position that § 325 incorporated the public 
interest requirements of § 309.  The quoted passage, in its 
full context, rejects exactly the argument XETV makes in 
this second appeal, holding that Annex VI

clearly affects the FCC's ABC 1972 holding that the 
presence of a domestic competitor willing to serve as a 
network affiliate weighs against granting a permit to a 
foreign station. However, the FCC does not explain 
why subjecting a foreign station to the same issue-
responsive programming requirement to which domestic 
stations are subject constitutes discrimination against a 
foreign station on the basis of its nationality.  Indeed, 
such an explanation would be well-nigh impossible to 
concoct.

Channel 51, 79 F.3d at 1191 (emphasis added).  In the 
present appeal, no new allegation has been made of discrimi-
nation against XETV in favor of a domestic station;  indeed, 
the Commission has granted Fox's application to rebroadcast 
through its foreign affiliate, and rejected a challenge by at 
least one of XETV's domestic competitors.

XETV advances several other arguments, contending prin-
cipally that ABC 1972 does not mean what the Court and the 
Commission have said that it means.  Without revisiting the 
substantive discussion on the question of discrimination, fully 
set forth in Channel 51, we shall address a fundamental 
misconception of XETV.  XETV repeatedly protests that the 
Commission has no authority to condition the "grant of a 
Section 325 permit on the provision of issue-responsive pro-
gramming by the recipient foreign station."  See, e.g., Appel-
lant's Br. at 21 (emphasis added).  Under § 325, the licensee 
is a domestic broadcaster:  in this case, Fox Television.  The 
foreign station, XETV, is never the recipient of a § 325 
permit;  at best, it is a third-party beneficiary of a domestic 
broadcaster's license.  Thus, the condition set forth in Fox 2
is a condition not on the foreign station's permission to 
broadcast a domestic network's programming, but on the 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 8 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

domestic network's permission to use a foreign station to 
serve a domestic market.  There is nothing unreasonable or 
discriminatory in the Commission's order which we can sum-
marize as requiring a domestic network to serve a local 
market only via an intermediary which adequately serves the 
public interest, regardless of whether the local affiliate is 
located within U.S. borders.

B. Proceedings on Remand

XETV also claims that the FCC could not return to its 
ABC 1972 position after Channel 51 without explaining its 
reasons for doing so or for rejecting further arguments that 
ABC 1972 should be abandoned.  This argument is specious.  
In Channel 51, we vacated the Commission's Fox 1 order, and 
remanded to the FCC for "treatment consistent with this 
opinion."  79 F.3d at 1192.  We held that the Commission had 
not provided a reasonable explanation for its departure from 
its prior position, articulated in ABC 1972, that § 325 incorpo-
rated the issue-responsive programming requirement of 
§ 309.  Id. Consistent with our opinion in Channel 51, the 
Commission on remand reverted to its previously established 
position that the issue-responsive programming requirement 
should apply to § 325 proceedings.  It then—generously—
applied the requirement only prospectively to the next five 
years of XETV's programming.

XETV mischaracterizes our decision in Channel 51 as 
"remand[ing] the Fox 1 decision to the Commission for the 
narrow purpose of requiring the FCC to provide supplemen-
tal support for its changed interpretation of Section 325, not 
to direct the abandonment of that interpretation."  Appel-
lant's Reply Br. at 17.  In fact, we did no such thing.  
Channel 51 vacated Fox 1. We did not leave open to the 
Commission on remand only the narrow range of options 
XETV describes.  When we hold that an agency has not 
provided an adequate explanation for its action, the "practice 
of the court is ordinarily to vacate the [action]."  Illinois 
Public Telecommunications Ass'n v. FCC, 123 F.3d 693 (D.C. 
Cir. 1997).  Indeed, some contend that this is the only option 
available.  See Checkosky v. SEC, 23 F.3d 452, 490-92 (D.C. 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 9 of 10



<<The pagination in this PDF may not match the actual pagination in the printed slip opinion>>

Cir. 1994) (Randolph, J., writing separately).  In any event, 
although vacating an order does " 'not foreclose[ ] the possi-
bility that the Commission may develop a convincing ratio-
nale' for re-adopting the same [order] on remand," Illinois 
Public Telecomm. Ass'n, 123 F.3d at 694 (quoting Petroleum 
Comm., Inc. v. FCC, 22 F.3d 1164, 1173 (D.C. Cir. 1994)), 
there is certainly no mandate that the agency seek to develop 
such a rationale.  It is at least as likely that the agency will 
abandon its unsuccessful effort.

In Channel 51, we held that NAFTA did not justify the 
Commission's departure from its prior position that it "should 
apply all of the public interest criteria used in domestic 
proceedings to Section 325 proceedings."  79 F.3d at 1191 
(quoting Fox 1, 10 F.C.C.R. at 4064).  Our remand for 
"treatment consistent with this opinion" leaves open a wide 
range of actions.  The Commission could have sought to 
maintain its changed interpretation, if it could provide ade-
quate justification, but it was equally free to acknowledge, as 
it did, that its change in interpretation was incorrect.  While 
it is fixed law that an agency must justify a change in its 
interpretations, we have never held that the agency must 
renew its explanation each time it applies its fixed policy.  
See, e.g., Hall v. McLaughlin, 864 F.2d 868, 873 (D.C. Cir. 
1989) ("[W]here a particular agency action does not appear to 
be inconsistent with prior decisions, the agency's explanation 
need not be elaborate.").  Given that Fox 1 offered no more 
than an incorrect application of NAFTA to justify changing 
its long-standing interpretation of § 325, the Commission's 
return to its prior position comes as little surprise.

IV.  Conclusion

The order of the Commission in Fox 2 is affirmed in all 
respects.

 

USCA Case #96-1438      Document #315492            Filed: 12/12/1997      Page 10 of 10


		Superintendent of Documents
	2013-04-16T14:27:36-0400
	US GPO, Washington, DC 20401
	Superintendent of Documents
	GPO attests that this document has not been altered since it was disseminated by GPO




